5 redenen om geen webwinkel te beginnen

5 redenen om geen webwinkel te beginnen

Ecommerce is hot! Er zijn in Nederland al tienduizenden webwinkels en elk jaar komen daar weer nieuwe bij. Nu bleek dit afgelopen jaar vaak een schot in de roos. Veel mensen hebben zo met veel succes een internetonderneming opgezet. Tijden lijken echter te veranderen! Vijf redenen waarom dat schot steeds vaker op een schot met hagel lijkt.

Internetaankopen groeien nog altijd maar het aantal mensen dat voor het eerst een online aankoop doet, stagneert inmiddels wel wat. De eerste hype is geweest en het internet is volwassen. Dat is positief en veilig voor de spelers die inmiddels zelf ook volwassen zijn geworden, tenslotte komen er steeds meer veelgebruikers, maar het maakt het ook lastig voor een starter om er in te beginnen.

Zeker nu de overheid besluit de BTW te verhogen (drukt de koopkracht) en bekend is dat de economische malaise zeker nog wel enkele jaren gaat duren. Er zijn daarom redenen genoeg te bedenken waarom je nu, beter geen webwinkel meer beginnen kunt. Wij openen alvast met deze vijf!

De markt verzadigt

Natuurlijk is het internet nog niet verzadigd en groeit het aantal internetaankopen nog steeds. Die groei is echter wel flink gedaald en wordt vooral veroorzaakt door grote spelers die elke dag de webwinkel verder optimaliseren. Zo biedt bol.com naast boeken, inmiddels ook speelgoed, computers en baby-artikelen. Sinds begin deze week zelfs in de meeste gevallen zonder verzendkosten.

Op deze manier realiseren grote spelers als bol.com soms een groei van boven de tien procent per jaar waardoor de totale internetmarkt prima kan blijven stijgen. Voor kleinere spelers is het gevecht met de gevestigde orde daardoor echter steeds moeilijker vol te houden!

Grenzen vervagen

Het wordt overal omschreven als dé kans voor webwinkels om nu te groeien. Waarom niet ook verkopen aan Engelsen, Duitsers en Belgen? Klinkt als een enorme kans! Het tegendeel is echter ook waar. Buitenlandse shops als Nelly.com, Zalando.com en binnenkort waarschijnlijk Amazon.com, komen de Nederlandse markt betreden.

En niet zonder succes! Met enorme marketingbudgetten mogen deze webshops tijdelijk verliesgevend draaien met als doel om marktaandeel te veroveren. Daarmee concurreren is misschien nog wel lastiger dan het gevecht met de Nederlandse grote jongens!

Reviews en social media

Nog zo’n trend die veelal als kans wordt genoemd. Inderdaad waren reviews en social media-toepassingen reden voor groei in 2011 en zullen ze ook in 2012 belangrijk zijn voor de ecommerce-branche. Als jij echter nu bezig bent met je ondernemingsplan en pas op 1 januari volgend jaar van start gaat, kan het wel eens tegen je werken als je dan een webshop hebt met een aantal reviews, volgers of likes dat op één hand te tellen is! Het wordt met al dit soort toepassingen steeds duidelijker wie al even bezig is en wie zich nog bewijzen moet. De transparantie kan zich binnenkort wel eens tegen de nieuwkomers gaan keren!

Investeringen worden te hoog

De webwinkelsoftware wordt misschien steeds goedkoper maar is altijd al prima betaalbaar geweest. Maar een webwinkel alleen, is allang niet meer voldoende. Tegenwoordig moet deze ook scoren op de smartphone en tablet, feeds genereren voor vergelijkingsites of te koppelen zijn aan een nieuwsbrieven- of kortingsbonnensysteem.

Daarnaast is een simpele productfoto en prijs al lang niet meer genoeg om iets te verkopen. Filmpjes, uitgebreide toelichting en kwaliteitsfoto’s van alle kanten of mogelijkheden van je product zijn een vereiste. Dit, gecombineerd met een realtime voorraadbeheer en optimale bestel- en betaalmogelijkheden zijn vrijwel noodzakelijk geworden. Al deze onderdelen zijn tegenwoordig te realiseren, maar elke stap kost wel een flinke investering die een starter niet meer op kan brengen.

Betere service niet goed genoeg

Was het in de begindagen al leuk als je de laagste prijs had en dezelfde week nog leverde, tegenwoordig verwacht men wel wat meer service van een webwinkel. En dan hebben we het niet meer over een snelle respons op email. Voor iemand bestelt wil hij er waarschijnlijk wel zeker van zijn dat hij het morgen al in huis heeft, je bij eventuele problemen 24 uur per dag op minimaal drie verschillende manieren bereiken kan. En het wekenlang proberen mag om het vervolgens gratis te mogen retourneren. Als je al deze service als starter al bieden kan, is het de vraag of je er ooit nog wel een cent mee verdienen kunt.

Toch een webwinkel beginnen?

Hebben bovenstaande vijf punten jou nog lang niet afgeschrikt? Voor echt ondernemerschap is er nog altijd wel een gaatje te vinden, maar dat je met meer moet komen dan alleen een leuk idee mag duidelijk zijn. Als je dus aan het einde van dit jaar, of begin volgend jaar pas een nieuwe webwinkel wilt beginnen, bereid je dan goed voor op jouw USP’s, de markt, kosten en kansen die jij op jouw pad tegenkomt! Veel succes… Je zult het nodig hebben!

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten