Subscription Commerce

subscription commerce
Abonnementen bestaan al jaren, maar in de ecommerce breekt dit concept via subscription commerce de afgelopen jaren pas écht door. Bedrijven met een subscription commerce-model blijken in opkomst en bijzonder sterk te worden gewaardeerd.

Ecommerce, oftewel online een artikel verkopen aan een klant, is natuurlijk erg leuk. En spelers als Bol.com, Coolblue.nl of Zalando hebben aangetoond dat dit serieuze businessvormen aan kan nemen. Want online is verkopen voor een groot deel te automatiseren. Dat maakt het schaalbaar. Er is eigenlijk maar één probleem: het continu vinden en terughalen van klanten. Subscription commerce lost ook dit probleem op, waardoor er eigenlijk geen enkele rem meer hoeft te bestaan op de groei van de onderneming.

Bedrijven die diensten of digitale content aanbieden – denk aan Netflix of Spotify – kunnen natuurlijk bijzonder sterk opschalen omdat ze niet telkens artikelen hoeven te versturen. Maar ook de verkoop van producten kent interessante voorbeelden. Kijk naar grote spelers als Hellofresh of de Dollar Shave Club, die laten zien dat een abonnementsmodel met dagelijkse artikelen (boodschappen en scheermesjes) zeker levensvatbaar is. In 2021 bleek uit onderzoek dat 2,1 miljoen Nederlanders een abonnement op een product hebben afgesloten.

Zoek je een psp met voldoende betaalopties, makkelijk te implementeren en zonder abonnementskosten? Mollie.com is een van de snelstgroeiende spelers in Europa.

Toepassingen van Subscription Commerce

En dat is nog maar het begin. Bij subscription commerce draait het om het winstmodel. Als jij jouw klant kunt verleiden tot een vast bedrag per maand, dan kun je dit abonnement op termijn mogelijk opbouwen tot een sterk verdienmodel. Een creatieve ondernemer kan vrijwel overal een subscription commerce-toepassing op bedenken.

Denk aan wc-papier of vuilniszakken. Die wil je regelmatig in huis, dus een abonnement klinkt logisch. En ook sokken en t-shirts lenen zich er goed voor. Een abonnement op artikelen die je eens per kwartaal of halfjaar vervangt is wat moeilijker, maar kledingboxen hebben aangetoond dat het kan. En met een langere levensduur ga je gewoon een huurcontract aan. Een fiets, tv of wasmachine voor één of enkele tientjes per maand. Voor mensen die zijn opgegroeid met het idee van een eenmalige aanschaf klinkt dat misschien nog gek, maar experts verwachten dat het hier uiteindelijk wel naartoe gaat.

Subscription Commerce in de b2b

Klinkt een abonnement op een wasmachine, lamp of douchecabine jou erg vreemd in de oren? Het is vandaag de dag zeker niet gangbaar onder consumenten om zaken veelvuldig te huren. Maar kijk eens naar je eigen situatie. Je voelt je misschien eigenaar van een onderneming maar is je webwinkelsoftware, boekhoudprogramma, domeinnaam, en magazijn eigenlijk van jouzelf? Of ben je eigenaar van een groot aantal abonnementen? Indien je alles huurt en periodiek betaalt dan is de denkwijze dat consumenten in de toekomst ook steeds meer naar dit model gaan, misschien helemaal niet zo gek?

Goodiebox wil €30 miljoen ophalen

Goodiebox wil €30 miljoen ophalen

Met 150.000 leden in negen landen doet Goodiebox het bepaald niet onverdienstelijk. Toch staat het merk dat beautyproducten levert op abonnementsbasis naar eigen zeggen pas aan het begin van een enorme groeiversnelling. Country Manager Benelux Mieke Jansen: "Om verder op te schalen, is het ons doel om de komende maanden dertig miljoen euro op te halen."

Verder lezen

Startup Go Lemon: ‘Nog dit jaar winstgevend’

Startup Go Lemon: ‘Nog dit jaar winstgevend’

De meeste producten of diensten kun je inmiddels leasen. Dit gold niet voor de iPhone, waarvan er alleen al in Nederland jaarlijks ruim een miljoen worden verkocht. Bijzonder vreemd vond Bas van der Putten, die daarom begin 2017 Go Lemon oprichtte. "Met een omzetgroei van 350 procent vorig jaar deden we het al niet slecht, maar dit jaar gaan écht alle remmen los."

Verder lezen

On That Ass: ‘10.000 nieuwe leden per maand’

On That Ass: ‘10.000 nieuwe leden per maand’

Door hun leden maandelijks een boxershort te leveren met een uniek design richt On That Ass zich op twee behoeften die al een tijdje de markt lijken te domineren: authenticiteit en gemak. Sinds de oprichting in 2015 groeit het merk hard. "We krijgen maandelijks zo'n 10.000 nieuwe aanmeldingen binnen", aldus oprichter en mede-eigenaar Jorn Besselink.

Verder lezen

Nederlandse voorbeelden van subscription economy

Nederlandse voorbeelden van subscription economy

Veel webwinkels hebben hun verdienmodel omgegooid en zijn van het traditionele betalen per product geswitcht naar het periodiek betalen voor één of meerder producten. Dit abonnementsmodel leidt tot de subscription economy. In Nederland zijn er genoeg praktijkvoorbeelden, van start-ups tot B2B-bedrijven, zo blijkt uit onderzoek van Buckaroo.

Verder lezen