De beste bestelbuttons

Natuurlijk wil je je bezoeker oproepen tot het doen van een aankoop in je webwinkel. De buttons op je site kunnen hier een flinke bijdrage aan leveren. Hoe zorg je dat deze buttons conversieverhogend werken?

Niets is dodelijker voor je webwinkel dan een onduidelijk aankoopproces. Klanten die een product bekijken moeten in één oogopslag kunnen zien hoe ze het product aankopen. Hoe langer het duurt voor duidelijk is hoe een aankoop gedaan moet worden, hoe meer tijd de klant heeft om zich te bedenken en uiteindelijk niets te kopen.

Plaats buttons dus duidelijk zichtbaar op je productpagina’s. DIt zorgt voor een duidelijke call-to-action en verkort de bedenktijd. Denk ook eens na over het aantal buttons dat je plaatst op een pagina. Natuurlijk kun je het beter niet overdrijven, een pagina vol met aankoop buttons komt schreeuwerig en opdringerig over. Maar twee buttons kan echt geen kwaad. Plaats er bijvoorbeeld één rechtsonder op de pagina. Ook wanneer de klant een stukje naar beneden scrollt om de verdere informatie over het product te zien blijft eeen duidelijke call-to-action in beeld. Dit zou je ook kunnen bereiken door een meebewegende button te gebruiken die altijd rechtsboven in beeld blijft.

Wat zet je nu op de buttons? Het is beter om ‘In je winkelmandje’ te gebruiken dan ‘koop’ of ‘bestellen’. Dit komt minder dwingend en vrijblijvender over. Natuurlijk wil je uiteindelijk dat de klant het product koopt, maar met een button die het idee geeft dat er geen weg terug is na het aanklikken ervan schrik je potentiële kopers eerder af. Een knop met een simpel winkelwagentje erop kan ook goed werken.

De kleur van de buttons kan ook van invloed zijn op je conversie. Zorg ervoor dat de buttons duidelijk afsteken tegen de achtergrondkleur en de tekst erop goed zichtbaar is. Wit of zwart is vaak niet de beste keuze. Kies liever opvallende en contrasterende kleuren als rood of blauw. Pas wel op met rood want het kan te heftig en afschrikwekkend zijn wanneer je het te veel gebruikt. Helder blauw is vaak een betere keuze.

H&M (linksboven) kiest toch voor zwart, maar tegen de grijze achtergrond is dit ook voldoende opvallend. De tekst ‘naar shoppingbag’ roept op tot actie maar is toch niet te bindend. Hema (rechtsboven) kiest voor felpaars en de tekst ‘in winkelmandje’. Ook het verlanglijstje eronder is een goed idee omdat het zorgt voor een nog vrijblijvendere keuze. Bol.com (linksonder) kiest voor geel, wellicht was blauw hier beter geweest gezien de gele achtergrond. Er is op de productpagina van Bol.com maar één button te vinden, terwijl de productpagina’s op de site vaak zo lang zijn dat een tweede button onderaan geen overbodige luxe zou zijn. De webwinkel Heelwit.nl met handgemaakte sieraden (rechtsonder) gebruikt een wel erg schreeuwerige knop met daarop het ook vrij agressieve ‘bestellen’. Niet de beste keuze voor het verkopen van producten die vaak toch aardig aan de prijs zijn.

Val op, maar wees niet te agressief. Laat geen misverstanden bestaan over hoe de klant het product kan kopen, maar laat de buttons niet te bindend overkomen. Het lijkt tegenstrijdig omdat vrijblijvendheid juist kan zorgen voor een langere bedenktijd, maar je eerste zorg is de klant het aankoopproces in te loodsen. De kans dat je klant zich bedenkt wordt vele malen kleiner als hij zich eenmaal in het aankoopproces bevindt.

Weet je niet zeker wat het beste werkt voor je webwinkel? Test! Door verschillende buttons uit te proberen zie je wat het beste werkt voor je conversie. Je zou zelfs A/B testen uit kunnen voeren, waarbij je twee versies van je site tegelijkertijd laat lopen en de klant wilekeurig naar één van de twee wordt doorgeloodst. Anne Holland doet dit ook in haar online ecommerce testen. Ze onderzocht onder andere wat de beste plaats is voor de winkelwagen-button.

 

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten