Een webwinkel voor een nichemarkt

Een webwinkel voor een nichemarkt De meerderheid van het land oriƫnteert meer online dan offline voor ze een aankoop doen. Nog even en ook het aantal aankopen zal vaker digitaal plaatsvinden. Maar voor het zover is nog een leuke case van een speciaal bedrijf die zonder het internet nooit bestaan had. Het richt zich namelijk op een kleine (of juist extreem grote) niche, op een doelgroep die anders in elkaar zit dan de gemiddelde mens.

Grote en kleine webwinkels
Vanaf het begin van het succes van ecommerce zijn er eigenlijk twee nieuwe soorten ondernemers ontstaan. De ondernemers die het internet als kans zien om op een snelle en gemakkelijke manier de hele wereld te veroveren. De Bol.com,  Amazon en Ebay bedrijven onder ons die zonder het internet nooit snel genoeg groot kunnen worden.

En dan zijn er die andere ondernemers. Die nooit verwachten groot te worden, vaak zelfs niet eens groot willen worden, maar door het internet net wel genoeg bereik hebben en de kosten laag genoeg kunnen houden om er een bedrijfje mee op te kunnen richten. Winkels die zich richten op hele specifieke nichemarkten en bijzonder kleine doelgroepen.

Een webwinkel voor een nichemarkt
Het zag er lang naar uit dat Forthefit.com zo’n webwinkel zou worden. Een webwinkel dat zich richt op mensen die niet de gemiddelde normale maten hebben en dus bij normale winkels niet terecht kunnen. Denk aan een spijkerbroek voor mensen die langer zijn dan twee meter twintig bijvoorbeeld.

De zwangere Consuelo Bova en Jeff Boza besloten vijf jaar geleden niet mee te verhuizen toen het bedrijf waar ze werkzaam waren, bezuinigde en deels te verhuizen. Ze kwamen dus beiden zonder werk op straat te staan. Jeff kocht twee kleine webwinkels, en Cosuelo begon haar eigen webwinkel, voor mensen met bijzondere maten.

Kleding met bijzondere maten
Kleding voor mensen die boven- of juist ondermatig groeien, kun je zeggen. Dat haar eigen webwinkel dat ook zou overkomen had ze nooit verwacht. In het begin was ze blij met elke bezoeker en het duurde ongeveer een maand voor de eerste verkoop er was. Maar daarna is het nooit meer gestopt en nu heeft de webwinkel een omzet boven een half miljoen dollar per jaar. En is de webwinkel zelf dus ook geen kleine jongen meer.

De aanleiding voor de webwinkel was haar man, die met 1.70 weinig goede broeken kon vinden. Hij is net te kort voor het standaardaanbod. Later is ook het aanbod voor juist grote mensen toegevoegd. Het vinden van aanbod bleek na de start eigenlijk niet eens het probleem. Het vinden van de doelgroep dan weer wel.

Bijzondere mensen bijzonder moeilijk te vinden
In het begin kwam er maar een handjevol bezoekers. De start bleek een enorme aanloop nodig te hebben waarbij alles is geprobeerd. Langzamerhand kreeg de eigenaresse er steeds meer handigheid in. Het vinden van de juiste zoektermen, die ze overigens beschermt alsof het haar kinderen zijn, was een enorme klus. Maar nu de webwinkel op al deze zoektermen steeds vaker het eerste resultaat is, lijkt hij niet meer te stoppen.

Groeipijn
Geweldig natuurlijk, maar voor ze een half miljoen omzet bereikten
hebben ze wel wat groeipijnen gekend. Consuelo werkt gemiddeld 10-12 uur
per dag en neemt zelden vakantie. De omzet gaat goed maar een
zescijferig inkomen bereikt ze er nog niet mee. Het meeste geld wordt
direct weer geinvesteerd in het bedrijf. Het vinden van goed fulltime
personeel blijkt lastig, en met de groeiende verkoop groeien ook de
kosten voor de voorraad, webwinkel en marketing.

Inmiddels zijn er bijna zevenduizend vaste klanten over de hele wereld en gaat het steeds gemakkelijker. Zo hoeven ze, vanwege de volumes die ze tegenwoordig bereiken, niet langer via groothandels in te kopen en kunnen ze direct de producent bereiken, die nu ook steeds vaker open staat voor suggesties.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten