Gentology, curator-webwinkel met beroemdheden

Gentology: curator-webwinkel met beroemdhedenSteeds vaker treffen we zogeheten curator-webwinkels aan. Websites waar een bepaalde groep mensen, vaak (online) beroemdheden, producten promoten die dan weer via de webwinkel besteld kunnen worden. Nieuwste telg in deze branche is Gentology. Met een extra twist: de webwinkel richt zich enkel op mannen.

Hier in Nederland hebben we bijvoorbeeld Curated.nl, waar mensen als Boris Veldhuijzen van Zanten (The Next Web, Ernst-Jan Pfauth (De Correspondent) en Cynthia Schultz (MissLipgloss.nl) producten uitkiezen die dan één keer in de drie maanden verstuurd worden naar mensen die daar 25 euro per kwartaal voor over hebben.

In Amerika hebben ze sinds kort Gentology. Deze werkt niet met een abonnementsmodel, maar fungeert gewoon als webwinkel. De shop bevat producten die zijn uitgekozen door een aantal beroemdheden. Of nou ja, beroemdheden, wij moesten sommige namen toch even googelen. Zo moesten we even zoeken via rapper Juvenile is, waar we MTV-tienersterretje Tyler Baltierra van zouden moeten kennen en ging bij de naam Harvey Morenstein alleen een belletje rinkelen toen we zagen dat hij beroemd is geworden met de Epic Meal Time-filmpjes op YouTube.

Ontdekken van interessante producten
Het feit dat er nu een site is als Gentology verbaast ons niet. Aangezien ecommerce steeds meer mainstream wordt en tegelijkertijd giganten als Amazon en eBay alleen maar groter en groter worden en de kleinere webwinkels eruit werken, wordt het steeds moeilijker om een webwinkel voor te schotelen die anders is dan alle andere en waar mensen dus hun portemonnee voor willen trekken. Gentology is gebouwd rondom een nieuw model in ecommerce-land, waarbij het ontdekken van interessante producten en het in contact staan met bekende mensen en merken centraal staat.

Elke beroemdheid krijgt op Gentology zijn eigen subpagina waarop diens artikelen staan getoond. De bedoeling is dat de komende weken nog eens zo’n tien à vijftien atleten, muzikanten, tv-koks en andere mensen uit de entertainment-sector gaan optreden als curator.
 
Beroemdheden op Gentology kunnen gevolgd worden en zij zullen met enige regelmaat nieuwe producten toevoegen die dan met korting besteld kunnen worden. Uiteindelijk moet de site een prachtige win-win-winsituatie worden voor alle betrokken partijen: merken krijgen zo exposure én ‘goedkeuring’ van beroemdheden die ze anders niet zo snel zouden krijgen, de beroemdheden hebben nu een extra platform om in contact te komen met fans en de consumenten hebben met de site een prima manier om spullen te kopen die door hun favoriete beroemdheden worden aanbevolen.

Curator-webwinkel in Nederland
De curator-webwinkel is wat ons betreft nog lang geen uitgemolken concept. Graag zien we dan ook meer van dit soort webwinkels in diverse branches. In Nederland hebben we dus Curated.nl, maar waar blijven alle andere curator-webwinkels?

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten