Gevangenis voor bedreigende webwinkelier

Gevangenis voor bedreigende webwinkelierEen webwinkelier uit Amerika had nogal een afwijkende mening over hoe je klanten dient te behandelen. Klanten die namelijk klaagden bij Vitaly Borker konden rekenen op dreigementen over verkrachting en moord. Gisteravond is de man veroordeeld tot een fikse boete en een gevangenisstraf van vier jaar.

Borker deed dit echter niet zomaar. Hij was groot aanhanger van het credo ‘there’s no such thing as bad publicity’, of zoals we het in Nederlands ook wel zeggen: “Slechte publiciteit is óók publiciteit.” Hij was dus opzettelijk op zoek naar slechte gebruikersreviews, want dat zou de zichtbaarheid van zijn webwinkel DecorMyEyes alleen maar ten goede komen.

The New York Times schreef in november 2010 al over een klant die een nogal nare ervaring had met webwinkel-eigenaar Borker, die zich tegenover haar voordeed als Tony Russo. Zij had een bepaald merk bril besteld, waarna Borker haar opbelde om te zeggen dat die niet op voorraad was en dat ze maar een ander merk moest bestellen. Toen de vrouw, Clarabelle Rodriguez, aangaf geen ander merk te willen en dat ze graag haar geld terug zou willen, zou hij haar hebben toegeschreeuwd: “What’s the big deal?! Bestel gewoon een ander merk!”

“Luister, teef, ik weet waar je woont!”
Twee dagen later kreeg ze alsnog haar bestelling. Alleen werd snel duidelijk dat het hier om een namaakproduct ging, zelfs de hoes was niet eens van het echte merk, al deed het dat wel voorkomen. DecorMyEyes had haar ook een rekening gestuurd van 487 dollar, of een extra 125 dollar. Toen zij Borker weer sprak, vroeg ze waarom ze opeens meer moest betalen en vertelde ze dat ze de bril zou terugsturen. “Wat moet ik in hemelsnaam doen met deze bril”, schreeuwde Borker vervolgens. “Ik heb deze speciaal in Frankrijk besteld voor jou!”  Toen Rodriguez aangaf dan maar contact op te nemen met haar creditcardbedrijf, werd Borker helemaal kwaad: “Luister, teef. Ik weet waar je woont”, om daarna met seksueel getinte bedreigingen te strooien die volgens The New York Times ’te gewelddadig waren om in een krant te omschrijven’.

Later kreeg ze nog meer bedreigingen naar haar hoofd geslingerd, werd er met een rechtszaak gedreigd en had Borker zich als haar voorgedaan richting haar creditcardbedrijf om het terugvorderen van het geld juist weer terug te draaien. Op de klantencommunity Get Satisfied regende het soortgelijke klachten, waarbij één reactie van Borker zelf (die zich daar voordeed als Stanley) eruit sprong: “Hallo, mijn naam is Stanley en ik ben fan van DecorMyEyes.com. Ik wilde jullie even laten weten dat hoe meer reacties jullie plaatsen, hoe meer zaken ik doe en hoe meer ik verkoop. Mijn doel is NEGATIEF adverteren.”

Gisteravond uitspraak
In december 2011 werd Borker gearresteerd en beschuldigd van onder andere cyberstalking en oplichting. Gisteravond veroordeelde de Amerikaanse rechter hem tot een boete van bijna 100.000 dollar én een gevangenisstraf van vier jaar.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten