Investeren in online boodschappen broodnodig

Investeren in online boodschappen broodnodig Er moet door (online) retailers flink geïnvesteerd worden in de hele online boodschapdienst, in de hoop dat ze zo consumenten kunnen overhalen om naast de verse groente en fruit meer rendabele producten in het winkelwagentje te gooien. In Amerika is Amazon al een tijdje hard bezig, terwijl Google er een half miljard inpompt. Hier in ons land gaat Jumbo de strijd aan met Albert Heijn.

“Online boodschappen, begin er niet aan” was jarenlang het credo van veel webwinkels, supermarkten en retailbedrijven. De marges zijn te klein, klanten doen hun boodschappen liever in de plaatselijke supermarkt en hoe kan het logistiek en financieel allemaal geregeld worden, zodat producten gekoeld en vers geleverd kunnen worden? Al deze vragen zorgden ervoor dat sinds de opkomst van ecommerce slechts een paar dappere bedrijven zich hier aan hebben gewaagd. En supermarkten zelf houden er sowieso niet zo van, want die zijn bang om al die impulsaankopen te moeten mislopen die consumenten nu in de stenen supermarkten doen.

Online boodschappen: winst en inhoud niet belangrijk
Door Reuters wordt Sophie Albizua van retail-consultancy eNova Partnership aangehaald die de gehele situatie treffend weet te verwoorden: “It is notoriously difficult to make money selling groceries online. The reason why people do it and need to do it have nothing to do with profit and nothing to do with groceries.

Kijken we naar ons artikel uit 2012 over dat boodschappen laten bezorgen lastig is, dan zien we dat we hier in Nederland sindsdien eigenlijk weinig zijn opgeschoten. Online bestellen kan nu nog steeds bij Albert Heijn en Plus, maar bijvoorbeeld Smaak.nl is in de tussentijd zer ziele gegaan. En echt veel concurrentie hebben de online spelers niet gekregen de afgelopen jaren. Al is sinds dat jaar wel HelloFresh erbij gekomen en het ziet er naar uit dat die nog wel een aantal jaar blijft. Vorige maand nog kreeg het een kapitaalinjectie van 50 miljoen dollar.

Amazon en Google in de online boodschappen
Maar al met al moet je toch concluderen dat online boodschappen nog steeds niet die verwachte groei heeft doorgemaakt. In Amerika wordt de sector echter iets serieuzer aangepakt, maar dat kan ook niet anders als internetgiganten Amazon en Google zich ermee bemoeien. Amazon timmert al lekker aan de weg met AmazonFresh, dat in steeds meer grote steden (experimenteel) wordt uitgerold.

En deze week werd bekend dat Google waarschijnlijk zo’n 500 miljoen dollar heeft gestopt in z’n poging om de online boodschappen-sector te domineren en de strijd aan te gaan met Amazon.  Google Shopping Express moet nu naast San Francisco, Los Angeles en New York City binnenkort ook in andere grote steden actief zijn. En het zal niet bij deze twee giganten blijven: ook Instacart en eBay zouden rondkijken naar mogelijkheden in deze industrietak.

Online eten bestellen in Engeland
Ook in het Verenigd Koninkrijk weten ze de online winkelwagen al wat beter te vullen dan hier bij ons. Al kostte het Tesco, de een-na-grootste webwinkel van Europa, wel 17 jaar om z’n online boodschappen-business naar hetzelfde gebruikelijke margepeil te krijgen van de winkels. Tesco scoorde vorig jaar een bedrijfsresultaat van 127 miljoen pond op de online boodschappen-omzet van 2,5 miljard pond. Dat komt neer op een marge van zo’n 5 procent. Niet verkeerd, want het was hoger dan de 3,7 procent die Tesco in z’n geheel dat jaar wist te halen, al moet erbij gezegd worden dat de retailer toen werd getroffen door herstructureringskosten. In de jaren ervoor haalde Tesco wel een marge van 6 procent, dus op online boodschappen wordt eigenlijk toch net wat minder marge gehaald.

Analisten suggereren dat Tesco minder moet focussen op dure investeringen en meer op scherpe prijzen, willen ze niet langer terrein verliezen aan prijsvechters Aldi en Lidl. Maar Tesco reageert hierop met waar het in wezen om draait: het zit niet in de online boodschappen vanwege de online boodschappen. Het hoopt dat online-supermarktshoppers ook geld zullen uitgeven aan non-foodproducten, die traditioneel veel meer marge hebben.

In die zin is de overname van Bol.com door Ahold ook nog steeds een prachtige zet geweest. De wisselwerking tussen Bol.com en Albert.nl kan ervoor zorgen dat Albert Heijn meer kan inzetten op en profiteren van het scenario dat Bol.com-klanten hun pakketjes afhalen in de supermarkt, terwijl online-supermarktshoppers misschien naast de krop sla en de doos eieren online ook de nieuwste cd van Wolter Kroes bestellen.

In dat licht is het extra interessant hoe Jumbo het gaat doen als ze dit najaar met een ‘revolutionaire webshop’ komen. Er worden tientallen miljoen euros in geïnvesteerd en volgens algemeen directeur Frits van Eerd wordt de webwinkel ‘beter dan die van de concurrenten’. “We gaan allemaal dingen doen die anderen niet kunnen. Het wordt een klapper.” Maar kan dat allemaal wel, als Jumbo slechts eten en drinken online aanbiedt? Kan een supermarkt online overleven als het zich alleen richt op eetbare dingen in plaats van dat het die markt voornamelijk gebruikt als aanjager van non-foodproducten? De tijd zal het leren…

 

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten