Kerstshoppen tijdens werktijd

Slechts 1 van de 5 werknemers geeft aan tijdens werktijd online aankopen te doen voor de feestdagen. Dit blijkt uit een onderzoek van Accountemps. Echt waar of een leugentje om bestwil? 

77 procent van de ondervraagden geeft aan niet van plan te zijn kadootjes te kopen tijdens werktijd. Diegenen die aangeven dit wel van plan te zijn shoppen minder lang dan voorheen: 1,9 uur vergeleken met 2,7 uur in 2007. Accountemps geeft aan te vermoeden dat het economische klimaat er iets mee te maken heeft. De 455 ondervraagden zouden al blij zijn uberhaupt een baan te hebben, en shoppen op het werk voelt als een luxe die ze zich niet kunnen veroorloven.

Of kunnen ze het zich niet veroorloven om de waarheid te vertellen? Het is natuurlijk de vraag of respondenten in een onderzoek met zo’n soort onderwerp, ook al blijven ze anoniem, de complete waarheid vertellen. Of deze een tikkeltje aanpassen om over te komen als een ijverige werknemer. 

In een soortgelijk onderzoek uitgevoerd door Isaca geeft bijvoorbeeld de helft van de ondervraagden aan online te zullen kadoshoppen tijdens werktijd. Gemiddeld zeggen ze 14,4 uur te zullen besteden aan winkelen in de baas zijn tijd, terwijl 1 op 10 zelfs aangeeft minimaal 30 uur hieraan te spenderen. Isaca ondervroeg 1210 Amerikaanse consumenten. Gemak en verveling worden als belangrijkste redenen gegeven voor het winkelen tijdens het werk.

Het zijn elkaar tegensprekende resultaten, die je doen afvragen of het ondervragen van consumenten wel relevante resultaten op kan leveren over dit onderwerp. Statistieken, verkoopcijfers en tijden waarop aankopen gedaan worden geven waarschijnlijk meer informatie.

Veelzeggend is dat het ontstaan van Cyber Monday, de drukste dag van het jaar voor Amerikaanse ecommerce bedrijven, samenhangt met het feit dat werknemers op maandag weer plaats nemen achter de werkcomputer. Deze eerste maandag na Thanksgiving leverde in 2005 voor het eerst online verkooprecords op. Na een weekend van frustratie in winkelcentra keerden werknemers weer terug naar de snelle breedband verbinding van het kantoor en deden daar snel en gemakkelijk de laatste aankopen.

1 op 5 shopt online tijdens werktijd? Ik denk het niet. Maar 1 op 5 van de ondervraagden is wel heel eerlijk.

   

 

   

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten