Marc Andreessen over ecommerce in 2012

Marc Andreessen over 2012Marc Andreessen is geen onbekende in de internet- en ecommerce-wereld. Hij is de mede-oprichter van Netscape, zit in de directies van onder andere Facebook en Ebay en is een graag geziene gast op Silicon Valley-congressen. En deze man schijnt nu zijn licht op 2012 en wat ons te wachten staat.

De mede-oprichter van durfkapitalist Andressen Horowitz, dat onder andere investeert in Twitter, Facebook, Groupon en Zynga, werd door Cnet.com geïnterviewd over zijn verwachtingen van het komende jaar. Eerder had Andreessen in een interview met The Wall Street Journal al verteld over dat ‘software de wereld opeet’. In het vraaggesprek met Cnet.com komt hij daar herhaaldelijk op terug. Geen enkele industrie is veilig voor software.

Het jaar van de smartphone
Volgens Andreessen zal 2012 het jaar worden waarin we massaal nee zeggen tegen de normale mobieltjes, de zogeheten ‘feature phones’, en ja tegen de smartphones. De feature phones zullen langzaam verdwijnen uit ons straatbeeld en over vijf jaar zelfs uit de derde wereldlanden. En dat is een groot iets, want de smartphone is dé sleutel die de technologie tot het opeten van de wereld door software in staat stelt. Want met de omarming van de smartphone krijgt iedereen letterlijk een computer in handen.

Kansen voor bestaande en nieuwe spelers
En als mensen een smartphone hebben, dan kan er met relatief weinig moeite een bedrijf in haast elk denkbare branche opgericht worden die zich direct op de klant kan richten, waar ter wereld die zich ook bevindt. Volgens Andreessen liggen hier kansen voor zowel de gevestigde bedrijven als voor nieuwe spelers. Je kan namelijk potentieel twee miljard smartphones bereiken in de westerse wereld en over een aantal jaar misschien zelfs zes miljard in de gehele wereld, omdat dan ook de ontwikkelingslanden de smartphone ‘ontdekken’. En dat is een flinke markt!

Maar ook voor nieuwe bedrijven is het een uitkomst. Vorig jaar was het een beetje de opkomst van ‘de verticalen’, bedrijven die een andere stap uit de productieketen in hun bedrijfsproces opnemen (bijvoorbeeld een webwinkel dat zelf de logistiek voor z’n rekening neemt). En volgens Andreessen was de ecommerce-wereld het broeinest van die ontwikkeling. Er kwam een hele afdeling van ‘e-commerce category killers’ die vijf of tien jaar geleden snelgroeiende bedrijven niet kon ondersteunen, omdat de markten niet groot genoeg waren.

Een voorbeeld van zo’n verticaal snelgroeiend bedrijf is Airbnb, een website waar mensen kunnen logeren bij andere mensen. In dit geval eet de software dus de wereld van vastgoed, hotels en appartementen op. En Andreessen verwacht dat er nog veel meer van dit soort bedrijven zullen opstaan in alle denkbare categorieën. Er is al ‘software’ die de opticien vervangt of die het hele taxi-wereldje onnodig maakt. De mogelijkheden zijn eindeloos…

Stenen winkels moeten bang worden…
Andreessen denkt dat het een moeilijk jaar zal worden voor de stenen winkels. Vooral elektronica- en kledingzaken moeten zich zorgen gaan maken. Het wordt volgens hem steeds moeilijker om het stenen winkel-model te rechtvaardigen. Want dit model heeft het fundamentele probleem dat iedere winkel zijn eigen voorraad moet hebben en dat elke winkel ook een magazijn is. En dat is economisch niet de beste oplossing. Mede daardoor ging in Amerika bijvoorbeeld boekenwinkelketen Borders ten onder, terwijl Amazon gigantisch groeide.

…Of de technologie omarmen
Maar het internet kan stenen winkeliers ook goed helpen. Andreessen draagt in dit geval graag Groupon voor als voorbeeld. Dankzij deze ‘daily deal’-site vonden veel internetters hun weg naar bepaalde (kleinere) winkels die tot dan toe nauwelijks online te vinden waren. Voor een lokale kapper heeft adverteren op bijvoorbeeld Google soms weinig zin, omdat dat niet de manier is waarop hij zijn klanten binnenhaalt. Maar dankzij een actie op Groupon kan deze wel zijn clientèle uitbreiden.

Al met al wordt 2012 een erg interessant jaar. Bepaalde trends zullen nu eindelijk omgezet moeten worden in iets blijvends, er zullen weer nieuwe innovaties en technologieën hun intrede doen in de ecommerce- en internetwereld en er zullen vrijwel zeker enkele stenen winkels sneuvelen.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten