Technologie en ecommerce

Technologie en ecommerce
Technologie en ecommerce gaan hand in hand. Al vanaf het begin dat ecommerce zijn intrede deed, was technologie noodzakelijk om het gehele proces van online verkopen in werking te stellen. Nu is de term ’technologie’ nogal breed, maar hier op Ecommerce News gebruiken we deze tag om artikelen te categoriseren die gaan over nieuwe technologieën die worden ingezet om de online shopping-ervaring nog verder te optimaliseren.

Technologische vernieuwingen in de ecommerce

Technologie heeft ertoe geleid dat de retail zich razendsnel heeft ontwikkeld. Waar je vroeger alleen winkels in de winkelstraat had en die waren voorzien van een simpele kassa, een belletje achter de deur om de winkelier erop te attenderen dat er een klant binnenkwam, zijn diezelfde winkels tegenwoordig uitgerust met beacons, mobiele POS-systemen, bestelzuilen, slimme spiegels en tal van andere technologieën die de winkelervaring ten goede komen.

Online woedt diezelfde innovatieslag, maar daar worden vaak weer andere technieken ingezet. Zo worden er grijparm-robots ontwikkeld die de fulfilment verder moeten helpen, wordt er door grote partijen als Amazon, Google en Apple flink geïnvesteerd in online producten bestellen via stemcommando’s en zetten webwinkels gps-tracking in, zodat klanten hun bestelling in realtime kunnen volgen. Webwinkels doen dit soort investeringen, omdat ze blijven vechten om de gunst van de klant. Hoe beter de service, hoe tevredener de klant en hoe vaker die terugkomt om nog meer te bestellen.

Generatieve AI in ecommerce

Generatieve AI in ecommerce

Experimenteren met generatieve kunstmatige intelligentie (of AI), zoals ChatGPT leidt misschien al snel tot sneller en creatiever tekst 'schrijven', maar de technologie brengt nog veel meer mogelijkheden voor ecommerce. Maar niet zonder risico. Daarom is een blik op de strategie en concrete voorbeelden op zijn plaats.

Verder lezen

Betekent smarthome einde van jouw webwinkel?

Betekent smarthome einde van jouw webwinkel?

Er komen steeds meer slimme apparaten op de markt die ons leven makkelijker, comfortabeler en wellicht zelfs leuker maken. Maar wat betekenen al die verbonden apparaten voor de retail? Zorgt smarthome ervoor dat jij met jouw webwinkel wel kan inpakken? Daarover ging de presentatie van de ShoppingTomorrow-expertgroep The Smart Home Journey tijdens Shopping Today 2019.

Verder lezen

Woosa: ‘Dankzij bol.com al meer dan 400 plugins’

Woosa: ‘Dankzij bol.com al meer dan 400 plugins’

Woosa, dat plugins aanbiedt tegen een vast maandelijks tarief, hoopt nog voor het einde van het jaar meer dan vijfhonderd plugin-abonnementen te realiseren. Die zijn allemaal nog voor Woocommerce. Dankzij investeerders wil het volgend jaar ook andere platformen en andere landen gaan bedienen. Ecommerce News ging met Jessica Risch, oprichter en directeur van Woosa, in gesprek.

Verder lezen

Schoenadviseur SafeSize haalt €10 miljoen op

Schoenadviseur SafeSize haalt €10 miljoen op

SafeSize, dat online en offline retailers helpt klanten een perfect passende schoen aan te bieden, heeft 10 miljoen euro opgehaald in een Series B-investeringsronde. Het Nederlandse bedrijf heeft dit opgehaald bij huidige en nieuwe investeerders. Met het geld wil SafeSize extra mensen aannemen, de productinnovatie versnellen en nieuwe markten betreden.

Verder lezen

Bpost test bezorging ín huis

Bpost test bezorging ín huis

Bpost heeft in België een experiment gedaan met de bezorging van pakketjes ín huis, in plaats van áán huis. Het werkte hiervoor samen met Zalando en maakte gebruik van een slim deurslot van Nuki en een slimme deurbel van Google-dochter Nest. Conclusie van de test? 't Lijkt vooral een kwestie van gewenning te worden.

Verder lezen