Slechts 1 op 7 noordelijke webwinkels is rendabel

Slechts 14% noordelijke webwinkels is rendabelEr staan ruim 6500 webwinkels geregistreerd in de provincies Groningen, Friesland en Drenthe. Maar daarvan is slechts 14 procent rendabel. Dat is nou niet echt hoog te noemen. En het noorden van het land is al zo dunbezaaid wat webwinkels betreft. Een probleem zou kunnen zijn dat veel webwinkels uit deze regio dezelfde soort producten verkopen. En zou het in de rest van het land nou echt beter gesteld zijn qua diversiteit en winstgevendheid?

Het Dagblad van het Noorden, dat met dit nieuws naar buiten kwam, baseert zich hierbij op informatie van het Groningse internetbedrijf Dataprovider, dat uitgebreide gegevens bezit van 117 miljoen domeinnamen in 25 landen. Volgens Christian Branbergen van dit bedrijf zijn er in ons land 2,4 miljoen websites online, waarvan er 100.000 zich een webwinkel mogen noemen.

En van dit aantal zijn de meeste gehuisvest in het westen van het land, het noorden moet het doen met 6.526 online winkels. Ter vergelijking: in deze drie provincies zijn volgens de KvK 11.248 detailhandelszaken ingeschreven, dus “het duurt niet lang meer of webshops benaderen fysieke winkels in aantal”, zo schrijft de krant.

Weinig onderscheid qua aanbod
Maar ondanks dit mooie aantal, is het met de omzet slecht gesteld. Slechts één op de zeven webwinkels is rendabel. Volgens Branbergen weten de meeste webwinkels zich niet van andere te onderscheiden. Zo kun je in Groningen, Friesland en Drenthe 83 webwinkels vinden die wijn verkopen, 138 die schoenen online aan de man brengen en zelfs 239 die dildo’s aanbieden. “Dat zijn typische gelukszoekers, die weten dat seks goed verkoopt en proberen een graantje mee te pikken van de handel.”

“Twintig procent van de webwinkeliers doet wel hun best om er iets van te maken, maar van 65 procent kun je zeggen dat ze ‘wat aanmodderen’.” Een reden hiervoor zou kunnen zijn dat deze middenstanders een webwinkel hebben, waarvan ze ooit hopen dat ze er veel geld mee gingen verdienen, maar dat die nu nog amper klanten trekt. “Het in de lucht houden van een webshop kost niks. Daarom haalt bijna niemand webwinkels offline.”


(Bron: Dagblad van het Noorden)

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten