Snelheid webwinkels steeds belangrijker

Dat je webwinkel een goede uptime moet hebben en dat een potentiele klant moet kunnen vinden wat hij wil kopen is logisch. Maar dit is niet langer genoeg. Bereikbaarheid wordt steeds vaker een wedstrijd tussen de snelle jongens. Wie zijn dat eigenlijk in Nederland?

Naast uptime, de tijd dat een webwinkel werkelijk te bezoeken is, wordt in landen als Amerika en het Verenigd Koninkrijk steeds vaker onderzocht wat de snelheid is van webwinkels. Dell.com, Amazon.com, en Zappos.com investeren steeds meer in de snelheid van de webwinkel.

Veel onderzoeken vanuit Nederland zijn er nog niet bekend maar uit een eigen onderzoek onder 40 Nederlandse webwinkels blijkt toch weer dat de grote jongens weer de prijzen weten te pakken. Websites als Wehkamp.nl, Hema.nl, en zelfs het volle Bol.com, weten met hoogwaardig grafisch materiaal enorm snelle laadtijden te realiseren.

Recente verbeteringen
Duidelijk is ook dat er zelfs in Nederland steeds meer op gelet wordt. Waren webwinkels als de Free Record Shop en Bartsmit.com recentelijk nog wat langzamer in het tonen van de producten, ook deze webwinkels weten bij ons onderzoek een goede score te behalen. Overzicht paginas worden snel laten zien en bieden toch voldoende beelden om een keuze te kunnen maken.

Nieuwe spelers geven wisselend resultaat. Sissy-Boy.nl wil naar onze mening te veel beeld kwijt op de pagina en verliest hiermee de overzichtelijkheid maar ook de snelheid van de webwinkel om iets op te kunnen zoeken. De webwinkel lijkt er duidelijk rekening mee te houden dat de bezoeker er echt even voor gaat zitten.

Nieuwe webwinkel WE doet goed mee
De kledingretailer WE, die in januari zijn webwinkel lanceerde, lijkt een redelijke tussenoplossing te hebben gevonden. De voorpagina van WE toont nog een intro filmpje, welke ook weggeklikt kan worden waarna nog enkele flashy beelden worden laten zien. Het zorgt misschien voor een kleine vertraging maar er wordt wel gelijk een goed beeld gegeven van het merk. Wel irritant vond ik persoonlijk dat muziekje. Daar zit ik echt niet meer op te wachten op websites, en ik kon het ook nog eens niet uitschakelen voordat ik al 3 boze gezichten van collega’s ontvangen had. 

Eenmaal in de webwinkel, waar ik helaas niet gelijk een nieuwe URL of snelkoppeling naar zie om zo volgende keer die intro te kunnen overslaan, worden producten gelukkig overzichtelijk en snel op het beeldscherm weergegeven.

Een interessante optie die de WE gelukkig niet is vergeten is de optie om alle producten op een pagina te tonen. Dat duurt in eerste instantie misschien iets langer maar vergroot de uiteindelijke winkel snelheid aanzienlijk. Ook Wehkamp.nl doet dit en bij de Free Record Shop kun je tot 50 producten per pagina tonen. Een optie die het winkelen aanzienlijk sneller maakt. Bij Kleertjes.com kun je tot  maximaal 18 producten tonen per pagina. Dat lijkt veel, maar ook dan moet je soms nog door 20 paginas heen scrollen. Hopeloos als je even snel iets aan een vriend of vriendin wilt laten zien maar niet precies meer weet welk merk of maat het was. Bol.com laat op dit punt eigenlijk de meeste punten liggen. Vaak moet je bij deze webwinkel toch door een pagina of 10 vol met producten heen werken waar de kans groot wordt dat je het halverwege opgeeft. Met alle producten op een pagina was je waarschijnlijk nog even doorgegaan.

Nederlandse webwinkels snelle jongens?
Al met al waren wij zeer tevreden over ons onderzoek. De Nederlandse webwinkels weten een goede en snelle shopervaring te geven. Bij de meeste webwinkel heb je na een paar minuten al enkele producten in je winkelmandje zitten. Bij sommige is het eindproces nog niet optimaal, maar als je eenmaal overtuigd bent van een goede koop weet je dan wel het geduld op te brengen. Er zijn zeker nog verbeteringen maar vooral de grotere spelers laten zien dat het snelle jongens zijn.

Zoekmachines
Recentelijk is de laadtijd van websites weer veel in het nieuws als een nieuwe factor waar bijvoorbeeld zoekmachine Google op let. Helemaal nieuw is het niet. Al een jaar of vijf geeft Google aan dat de loading time van een pagina een factor is. In de praktijk blijkt een pagina pas slechter vindbaar als deze structureel langer dan een seconde of 10 duurt om te laden. Voor een webwinkel is dit al lang niet meer accceptabel omdat bezoekers al lang afgehaakt zijn als elke pagina 10 seconden duurt.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten