Social marketing werkt bij vrouwen

Vrouwen laten zich bij het kopen van artikelen steeds vaker beïnvloeden door social networking websites. Dit bleek uit het jaarljkse rapport van het Amerikaanse ‘She Speaks’, een online community die onderzoek doet naar het consumeergedrag van vrouwen.      

De helft van de vrouwelijke internetters heeft ooit een product gekocht vanwege positieve meningen over dit product op een sociale netwerksite. Lidmaatschap van netwerksites steeg ook, van 58% in 2008 naar 86% in 2009. Facebook is veruit de populairste netwerksite, 95% van de gebruiksters die aangeven actief te zijn op social networkingsites is lid van Facebook. 

Gebruiksters lijken ook meer open te staan voor marketing op social networkingsites dan voorheen. 9% geeft aan altijd te kijken naar advertenties op de site en vaak ook door te klikken, dit in vergelijking met 2% vorig jaar. 30% kijkt soms naar advertenties, vergeleken met 13% in 2008. Aanzienlijk minder gebruiksters geven aan zich te irriteren aan advertenties.

Aliza Freud, oprichtster van She Speaks, zegt dat de leden in 2008 het internet voornamelijk gebruikten om onderzoek te doen naar een product voordat ze het kochten. In 2009 wendden ze zich tot sociale media voor deze research: ’they are looking to social media to help them research, guide and facilitate every kind of transaction, from social exchanges to purchases.’ Ze stelt dat vrouwen meer gewend zijn geraakt aan social media, en dit levert een schat aan mogelijkheden op voor online marketing. Vooral voor webwinkels zijn social networkingsites een interessant marketingkanaal.  

De grote populariteit van online netwerksites zorgt voor een grote groep van consumenten die gemakkelijk bereikbaar is via de sites. Het sociale mond-tot-mond karakter van de vaak zeer uitgestrekte netwerken levert een totaal nieuwe manier van marketing op, waarbij advertenties gemakkelijk gericht kunnen worden op een specifieke doelgroep. Daarbij geven sociale netwerken ondernemers de mogelijkheid gemakkelijk en interactief met hun klanten te communiceren.

Wil je je als ondernemer verdiepen in wat social media voor je bedrijf kan betekenen? Lees dan dit artikel op Ondernemen en Internet.   

 

 

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten