Shopping Awards

Shopping AwardsDe Shopping Awards zijn de meest bekende vak- en juryprijzen voor de Nederlandse ecommerce. Tot eind 2016 waren de Shopping Awards bekend als Thuiswinkel Awards. Omdat de organisatie de omnichannel een steeds prominentere rol wil laten innemen bij de verkiezing, is ervoor gekozen om de naam te veranderen. Sinds de naamsverandering worden niet alleen de beste webwinkels beloond voor hun activiteiten, maar tellen ook de online activiteiten mee die in en van stenen winkels plaatsvinden.

Nieuws over de Shopping Awards

Onze laatste nieuwsberichten over de Shopping Awards zijn:

Verschillende webshop awards

Webshops kunnen jaarlijks heel wat prijzen winnen. Zo is er een logistieke award, een crossborder award, heeft Magento eigen awards en deze worden allemaal op losse events uitgereikt. Maar daarnaast is er ook één groot gala waar de Shopping Awards worden uitgereikt. Dit zijn elk jaar de belangrijkste awards voor webwinkels, die elk een eigen vakjury kennen of te winnen zijn met stemmen van het publiek.

Samenwerking brancheverenigingen

Waar de Thuiswinkel Awards een initiatief was van Thuiswinkel.org, wordt sinds de komst van de Shopping Awards ook samengewerkt met ANVR en InRetail, die eveneens brancheverenigingen zijn. In 2020 sloot ook Detailhandel Nederland zich aan als partner.

Voor de Shopping Awards werken meerdere brancheorganisaties samen.

De organisatie achter het event is een losse stichting, die als doel het organiseren en financieren van een onafhankelijke verkiezing voor de branche heeft. Lidmaatschap van een van de deelnemende organisaties is dus niet verplicht, al levert in sommige gevallen wel een korting op de deelnemersbijdrage op. Met de Shopping Awards wil de stichting een positieve bijdrage leveren aan de Nederlandse (e)retail.

Werkwijze Shopping Awards

Net als bij de Thuiswinkel Awards worden de prijzen van de Shopping Awards zowel uitgereikt op basis van een consumentenoordeel als het oordeel van een vakjury en is er een prijzenshow voor zowel de kleinere (XS)- als grote (XL)-spelers uit de branche.

In februari kunnen consumenten stemmen op webwinkels en wordt hen gevraagd webwinkels een cijfer te geven. Deze beoordelingen bepalen voor precies de helft wie een award gaat winnen. De overige 50 procent wordt bepaald door vakexperts die, aan de hand van vijf vragen, vijf webwinkels in vijf verschillende categorieën beoordelen. Met dit ‘songfestival-model’ wil de organisatie de awards transparanter en eerlijk maken.