Thuiswinkel.org zet in op internetmarketing

De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie wil het komend jaar de eigen online positie versterken. Hiervoor worden de Brabantse internetmarketeers van Tribal Internet ingeschakeld. Maar willen webwinkels wel dat deze organisatie ook vindbaar is op hun eigen merknaam?

Op de korte termijn is het doel van de branchevereniging om de website van Thuiswinkel.org beter vindbaar te maken in de zoekmachines en te zorgen dat deze voor zowel leden als consumenten gebruiksvriendelijk is. Voor de langere termijn wordt er daarnaast een gedegen online strategie uitgewerkt, gericht op bestaande en potentiële leden.
Tegelijkertijd gaan internetmarketeers kennis met belangstellende leden van Thuiswinkel.org delen door middel van workshops en publicaties over internetmarketing. Op die manier wil de branchevereniging haar leden helpen bij het professionaliseren van hun internet marketing activiteiten.
Een van de activiteiten die samenwerkende partijen willen realiseren is het laten stijgen van de pagina’s van de leden zelf. Als consumenten op de naam van een webwinkel zoeken, wil de branchevereniging in de eerste tien resultaten staan. Dat hoeft niet direct nadelig te zijn voor de webwinkels zelf, “Als de webpagina met het certificaat van het Thuiswinkel.org lidmaatschap dan hoog in die zoekresultaten verschijnt, wekt dit meteen al extra vertrouwen. Zo krijgt het lidmaatschap ook in de zoekmachines zijn waarde.” Zo verteld Mark van Werven, CEO van Tribal Internet.
Betere vindbaarheid gunstig voor leden?
Of het alleen maar gunstig is voor de diverse webwinkels is nog maar de vraag. Op hun eigen merknaam krijgen ze een extra speler in Google en alhoewel een keurmerk voor extra positieve PR kan werken kan dit natuurlijk ook nadelig zijn als er bijvoorbeeld een conflict blijkt te zijn met de Thuiswinkel Organisatie. Een organisatie die al veel macht heeft en met ook nog eens Google posities op jouw naam, dit alleen versterkt.  Zo heeft deze eerder al een webhosting provider zelfs zover gekregen om een webwinkel uit de lucht te halen puur omdat deze onterecht het keurmerk hanteerde.
Recent heeft de Thuiswinkel Organisatie nog 27 leden geroyeerd omdat deze niet langer aan de vernieuwde voorwaarden van de organisatie konden (of wensten te) voldoen. Hoe zullen consumenten reageren als in de top tien resultaten op jouw merknaam een resultaat naar voren komt waaruit blijkt dat een bepaald keurmerk waar je in het verleden aan voldeet, je recent heeft geroyeerd?
Verder wordt het de organisatie vaak verweten met name een goede partner voor een handjevol van de grootste webwinkels van Nederland te zijn en de kleinere webwinkels onvoldoende ruimte te bieden. Zo schreven wij eerder kritisch over een aantal persberichten waarin de Thuiswinkel Organisatie wederom de grootste leden de beste publiciteit geeft.
Online een slag maken 
Met ruim 1.100 leden is Thuiswinkel.org in ieder geval de grootste belangenvereniging voor webwinkels in Nederland. De organisatie heeft de ambitie deze rol verder uit te bouwen. “Op het gebied van internet marketing hebben we een nog slag te maken, voor zowel onze eigen website als ook de informatieverstrekking naar onze leden. Tribal Internet Marketing is een gerenommeerde speler in de markt en ik heb dan ook het volste vertrouwen in deze samenwerking,” aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org.
Wat denk jij? Een bedreiging voor webwinkels? Of een goede actie en terecht dat deze vereniging zichzelf probeert te versterken in een marketingkanaal waarin ze nog onvoldoende tot hun recht komen?
Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten