Webwinkel opstarten of samenwerken?

Webwinkel opstarten of samenwerken?

Wil je wat verkopen? Of loopt je huidige winkel niet? Dan begin je toch gewoon een webwinkel? Je hoeft alleen wat software te huren, teksten en foto’s toe te voegen, en je kunt verkopen! Of is het eigenlijk niet zo simpel, en kun je misschien beter samenwerken met een externe webwinkel?

Zelfs in programma’s als Een dubbeltje op z’n kant in bedrijf vertelt Annemarie van Gaal, specialist in ondernemen met weinig geld, dat een speelgoedwinkel die zijn rendement niet meer haalt dan maar moet kiezen voor een webwinkel. “Hupsakee, een extra verkoopkanaal is aangeboord!”

Extra verkoopkanaal wenselijk?

Een interessant advies. Want alhoewel ik alle vertrouwen heb in de onderneemster, geloof ik toch echt dat haar expertise ligt in het speelgoed zelf. Haar winkel draait nu iets minder goed en daarom doet ze mee aan het programma. Ze krijgt tips voor de presentatie van de winkel of haar verkoopkwaliteiten. Allemaal suggesties die direct resultaat hebben en relatief weinig hoeven te kosten. Fantastisch!

Een webwinkel starten is een tijdrovende stap.

Maar de tip om dan maar even een webwinkel te starten lijkt me toch een dure en flink tijdrovende stap. Zeker voor een ondernemer die, zo vertelt ze in het programma, zo weinig geld heeft dat ze in 3 maanden failliet zal gaan.

‘Een webwinkel beginnen kost geld’

De webwinkeleigenaren onder ons weten dat de opstart van een webwinkel een tijdrovende en geldrovende zaak is. Om succesvol te zijn met een webwinkel heb je meer nodig dan kwalitatieve producten. Zeker voor de verkoop van speelgoed is het een vrij verzadigde markt. Dat is geen probleem als je er al je tijd en geld in kunt steken en bereid bent om je echt te specialiseren in internetmarketing, actief gaat zijn met social media en als je de wereld van het Internet goed kent.

Je wint een tijdsintensieve investering niet zomaar terug.

Maar als dit niet zo is, en je je vooral bezig wilt houden met je product of fysieke winkel, is een webwinkel gewoon een grote, tijdsintensieve investering die zichzelf echt niet zomaar terugverdient. Ik vraag me dan ook af waarom Annemarie dit advies zomaar geeft. Ze raadt ook niet zomaar aan om een extra vestiging in een andere stad te openen om te zien of die beter loopt.

Webwinkels werken graag samen

Had Annemarie niet beter kunnen adviseren om een paar webwinkels op te bellen om te kijken of die het speelgoed in hun assortiment willen opnemen? Meestal stellen webwinkels deze vraag enorm op prijs! Ze zijn altijd op zoek naar een aanvulling op hun assortiment en hebben zelf al genoeg moeite om groothandels en leveranciers te vinden die willen leveren.

Samenwerken met een bestaande webwinkel zorgt direct voor omzet.

Door samen te werken met bestaande webwinkels kan de onderneemster in kwestie blijven doen waar ze goed in is. Haar eigen fysieke winkel en de selectie van producten. Ze hoeft geen duur software pakket aan te schaffen, een cursus te volgen voor een webwinkel, of een specialist te worden in internetmarketing. Dit doen de webwinkeleigenaren voor haar. Die hebben al traffic, klanten en kunnen direct zorgen voor omzet.

Ik ben benieuwd naar reacties. Zal die webwinkel echt bijdragen aan de omzet van deze winkel? En is het juiste advies hier door de experts gegeven?

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten