Webwinkelen tweede plek in internetgebruik

Webwinkelen tweede plek in internetgebruikSocial media verslaat webwinkelen, dat zelf e-mail verslaat en e-mail verslaat dan weer porno. Tenminste, op het gebied van waar we afgelopen jaar op het internet de meeste tijd aan hebben besteed. Webwinkelen was met zo’n negen procent tijdsbesteding goed voor een mooie tweede plaats.

Het blijkt allemaal uit een onderzoek van Experian die het gehele jaar 2012 onderzoek deed onder consumenten uit de drie Engelstalige landen het Verenigd Koninkrijk, De Verenigde Staten en Australië. In alle drie de landen tonen statistieken vergelijkbare groei- of juist afnamecijfers.

Opvallend is dat het gebruik van social media in 2012 in Amerika met 16 minuten per uur, oftewel zo’n 27 procent, bijna tien procent is afgenomen. In 2011 was dit nog dertig procent. Het online winkelen doet het juist ietsje beter dan het jaar ervoor. Toen besteedden we zo’n 8% van onze tijd online aan winkelen en dit is in 2012 gegroeid naar negen procent. In het Verenigd Koninkrijk komt deze zelfs boven de tien procent uit door een enorme piek tijdens de feestdagen. Toen werd er zo’n 370 miljoen uur aan het online winkelen besteed, wat bijna een kwart hoger was dan het jaarlijkse gemiddelde.

Andere zaken waar we veel tijd aan besteden zijn bijvoorbeeld entertainment, nieuws, onderzoek, werk, lifestyle en simpelweg ‘andere zaken’. In het onderzoek is los van deze desktopcijfers ook gekeken naar de verschillende platformen, en daar is ook mobiel gebruik in meegenomen. Op dat vlak is e-mailgebruik natuurlijk flink hoger (23%) maar ook webwinkelen is daar net wat hoger met zo’n elf procent.

Social media vs webwinkelen vs email
De cijfers van het internetgebruik in 2012 van het Verenigd Koninkrijk.

Maar wat is nou social?
Leuke cijfers maar wel soms lastig te interpreteren. Wat is bijvoorbeeld nou precies social en wat is shopping? Als ik op een Facebook-winkel een bestelling doe bij een webwinkel in seksartikelen valt dit dan onder social, shopping, seks of lifestyle? Waarschijnlijk valt deze bestelling toch onder social media-gebruik. En als ik in Nederland verschillende vergelijkingssites gebruik, naar korting zoek in de laatste nieuwsbrief, en uiteindelijk mijn bestelling bevestig met een tweet, is dit dan onderzoek, social media of wordt al deze tijd bij webwinkelen opgeteld? We zijn benieuwd hoelang ecommerce voldoende multichannel blijft, om een onderzoek als deze betrouwbaar uit te kunnen voeren.

Apps en 3G uitgesloten
Het onderzoek is uitgevoerd door Experian Hitwise, een tool voor online statistieken, waarmee het onderzoek is gebaseerd op zo’n vijfentwintig miljoen internetgebruikers. Het totale internetgebruik berekenen zij door het aantal bezoekers van websites en de gemiddelde bezoekerstijd te combineren. In het onderzoek is internetgebruik van desktop, laptop en wifigebruik van tablet en smartphone meegenomen maar wordt 3G- en 4G-internetgebruik, en het internetgebruik via apps en spelcomputers uitgesloten.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten