Keurmerk

Om aan te tonen dat jij veiligheid hoog in het vaandel hebt staan kun je je webshop aansluiten bij een keurmerk. Het keurmerk zelf maakt je webwinkel natuurlijk niet veiliger, maar het betekent wel dat je webwinkel is nagelopen door een inspecteur. Een prettig idee, en commercieel gezien soms ook niet eens onhandig. Welke raden wij nu aan?

Een keurmerk voor je webshopOp ons weblog schrijven we regelmatig over veiligheid. Waaronder de laatste datalekken, DDOS-aanvallen of nieuwe wetgeving. Al die media-aandacht rond dit topic brengt consumenten soms toch aan het twijfelen. Wat je hieraan kunt doen? Keurmerken beweren de oplossing te zijn. Zij hebben controlelijsten opgesteld die ervoor moeten zorgen dat je niks over het hoofd ziet. Door een duidelijke beveiligde verbinding, een afgeschermde database en vooral door klantendata niet onnodig op te slaan kun je het online winkelen al snel een stuk veiliger maken.

Controle op wetgeving
Daarnaast geldt er strenge wetgeving voor de ecommerce. Keurmerken kunnen dit periodiek controleren, wat weer extra vertrouwen van de consument kan opleveren. Wat dan wel gek is, is dat uit onderzoek is aangetoond dat het logo van iDeal, PostNL of zelfs de KVK een vergelijkbare invloed kan uitoefenen op het consumentenvertrouwen. Mocht je het puur doen voor de conversie, zorg er dan eerst voor dat je de opmaak en indeling van je site optimaliseert. Vaak is de invloed hiervan een veelvoud van wat je mogelijk met een keurmerk zou kunnen bereiken. Qua conversie-boost is een keurmerk-logo op je site niet meer of minder dan het kersje op de taart.

Voor webwinkels zijn er verschillende keurmerken te vinden, al zijn de meeste volgens de redactie van deze site overbodig. Er zijn eigenlijk maar twee keurmerken die wij zelf zouden overwegen. Dit zijn het Thuiswinkel Waarborg en het keurmerk van Webwinkelkeur. Thuiswinkel.org is met haar Thuiswinkel Waarborg-keurmerk waarschijnlijk de bekendste speler. Veel van de grotere webwinkels maken er gebruik van. Deze organisatie brengt ook verschillende branche-cijfers naar buiten, organiseert jaarlijks de grootste awards-uitreiking voor webwinkeliers en adviseert daarnaast ook nog eens de politiek en andere bedrijven uit de branche.

Het is fijn om een organisatie te hebben die zich bezighoudt met de belangen van webwinkeliers, dus als je als webwinkel verder kijkt dan alleen de certificering is Thuiswinkel.org een fijne club. Aan de andere kant is het een partij met een prijskaartje. Voor partijen die het keurmerk van Thuiswinkel.org te massaal of duur vinden is Webwinkelkeur een aardig alternatief. Ook zij hebben een compleet keurmerk inclusief reviews, geschillenbemiddeling en promotiemateriaal.

Kieskeurig Keurmerk gelanceerd

Kieskeurig Keurmerk gelanceerd

Kieskeurig Keurmerk is de naam van een nieuw keurmerk, opgezet door Kieskeurig.nl. De prijsvergelijker gaat vanaf nu de aangesloten webshops controleren op een aantal punten die verder gaan dan wat de wet verplicht stelt. Scoren ze goed, dan krijgen ze het Kieskeurig Keurmerk.

Verder lezen

Ecommerce Europe en EMOTA fuseren

Ecommerce Europe en EMOTA fuseren

Ecommerce Europe en EMOTA, de twee grootste ecommerce-brancheorganisaties van Europa, gaan fuseren. Per 1 januari volgend jaar vindt de fusie officieel plaats en gaan de organisaties verder onder de naam Ecommerce Europe, de bekendste merknaam van de twee.

Verder lezen

Welk keurmerk is het grootst?

Welk keurmerk is het grootst?

Keurmerken zijn altijd al populair geweest en de ACM-boetes voor webwinkels in 2016 deden daar nog een schepje bovenop. Maar eigenlijk was dit nog maar een voorproefje, gezien wat er met de nieuwe wetgeving aan zit te komen. Ecommerce News ging op zoek naar het keurmerk dat hierbij het meest wint. Helaas kwamen we tot de ontdekking dat deze spelers hierover niet helemaal eerlijk zijn.

Verder lezen

Safe.Shop gelanceerd als eerste wereldwijde ecommerce-keurmerk

Safe.Shop gelanceerd als eerste wereldwijde ecommerce-keurmerk

Safe.Shop is vandaag gelanceerd, als het eerste wereldwijde ecommerce-keurmerk. Het keurmerk wil proberen het consumentenvertrouwen te vergroten en de ecommerce-handel wereldwijd een boost te geven. Op dit moment zijn nationale associaties van 13 verschillende landen aangesloten en meer zullen spoedig volgen.

Verder lezen

WebwinkelKeur neemt EuroSafeShop over

WebwinkelKeur neemt EuroSafeShop over

Na eerdere overnames van Friendlyshops, Klantenscores.nl en het Keurmerk Veilig Winkelen werd vandaag bekend dat WebwinkelKeur het EuroSafeShop-keurmerk heeft ingelijfd. Met de vierde overname in relatief korte tijd komt WebwinkelKeur weer een stapje dichter bij haar doelstellingen om het grootste keurmerk van de kleine en middelgrote webwinkeliers te worden.

Verder lezen

Google Trusted Stores wordt Google Klantenreviews

Google Trusted Stores wordt Google Klantenreviews

Zes jaar geleden lanceerde Google haar eigen keurmerk onder de naam Google Trusted Stores. Dat programma wordt nu stopgezet en maakt plaats voor Google Customer Reviews oftewel Google Klantenreviews. Vanuit het merchant center kunnen webwinkeliers, ook in Nederland, recensies verzamelen van klanten die bij hen een bestelling hebben geplaatst.

Verder lezen

85% consumenten: Thuiswinkel Waarborg betrouwbaar

85% consumenten: Thuiswinkel Waarborg betrouwbaar

De Autoriteit Consument & Markt heeft onderzoek gedaan naar de bekendheid van het Thuiswinkel Waarborg. Daaruit blijkt dat 93 procent van de Nederlandse consumenten het logo herkent. En onderzoek van GfK toont aan dat 70 procent vindt dat de aanwezigheid van het logo een webwinkel betrouwbaarder maakt.

Verder lezen