Webwinkels voorkomen schaamte

Webwinkels voorkomen schaamteHet is sinds kort mogelijk om spermatesten online te bestellen. Hiermee kan je thuis testen of je een normaal of laag sperma-aantal hebt. Scheelt je weer een beschamend bezoekje aan de huisarts, menen de verkopers. Online zijn tegenwoordig steeds meer dingen te koop die je wellicht niet zo snel in een stenen winkel haalt.

De SpermCheck Fertility is in Amerika enkel nog te bestellen via online apothekers CVS en Walgreens, maar zal vanaf april ‘nationwide’ verkocht worden. Met de test, die de deur uitgaat voor 39 dollar, weet je binnen tien minuten met 98% zekerheid of je sperma-aantal normaal is (rond of boven de twintig miljoen spermacellen per milliliter) of laag, wat op zich een bezoekje aan de huisarts voor verdere analyse waard zou kunnen zijn.

Discreet winkelen
Deze tests zijn echter niet de enige producten die online verkocht worden, omdat de consument het lastig vindt om diezelfde producten bij de apotheker of drogist af te rekenen. Zo is er in Amerika de site ShopInPrivate.com, die volledig gewijd is aan artikelen die je met enig gevoel van privacy wil kunnen bestellen. De site heeft daarnaast ook nog eens diverse hulpbiedende artikelen met titels als ‘Sometimes I Pee A Little When I Laugh, Cough or Sneeze. How Do I Stop?’ of ‘I’ve Just Discovered I’m Gay. Now What?’ Deze artikelen bieden de lezer enig advies, maar is vooral bedoeld om bijbehorende (seks)artikelen te verkopen.

Maar het zijn niet alleen seksartikelen waar wij ons als consumenten voor schamen als we in een stenen winkel staan te wachten bij de kassa. Zo lezen we op de site Proud2bme.nl onder een bericht over ‘winkelwagenschaamte’ dat mensen zich onder andere schamen voor tampons, eten, schimmelnagelbehandelingen, maandverband, ontharingscrème en incontinentiespullen. Maar ook bijvoorbeeld vrouwen met grote voeten schamen zich en kopen hun schoenen het liefst online, via een webwinkel, zo blijkt uit een Britse enquête.

Uit ander onderzoek, van webwinkel Truus.nl en Bureau Consumenten Onderzoek, bleek dat de helft van de Nederlandse consumenten het gênant vindt om bepaalde boodschappen op de band bij de kassa te leggen. De top tien van meest gênante boodschappen ziet er zo uit:
1) Vibrator (door 58% van de ondervraagden gezien als het meest genante artikel)
2) Erectiepillen (49%)
3) Glijmiddel (43%)
4) Condooms (38%)
5) Producten op het gebied van incontinentie (34%)
6) Producten tegen aambeien (28%)
7) Producten tegen luizen (18%)
8) Vruchtbaarheidstesten (17%)
9) Zwangerschapstesten (16%)
10) Maandverband/Tampons (11%)

Waar blijft onze webwinkel voor beschamende producten?
Condooms en erotische artikelen zijn ook in Nederland natuurlijk wel verkrijgbaar en zelfs bij wat gênante klachtjes daar beneden, kun je tegenwoordig in Nederland blijkbaar ook gewoon online terecht. Alhoewel deze zonder keurmerk, duidelijke buttons, beoordelingssites en soms wat vreemde bewoording meer lijken op de volgende test van een of ander ministerie dan echte business. 

Toch missen we nog de echte webwinkel tegen schaamte. Gewoon een webwinkel die inspringt op alles waar je nerveus van wordt, kampioen is in het discreet verpakken en niet opslaan van contactgegevens en anoniem betalen via een buitenlandse bank toestaat. Hoe lang zal het duren voordat hier een Nederlandse tegenhanger van ShopInPrivate.com verschijnt?

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten