Zijn webwinkels groen?

Dat duurzaamheid een trend is blijkt wel uit hoe vaak je woorden als ‘groen’ tegenkomt. Ook webwinkels worden groen genoemd. Een extra USP voor mensen die denken aan de toekomst. Maar zijn webwinkels wel groener?

In eerste instantie denk je bij een offline kledingwinkel misschien aan een stenen gebouw. Met airco of verwarming en de deuren wijd open voor klanten. De eerste indruk van een digitale webwinkel lijkt dan ook groener te zijn. Fysiek is er in eerste instantie veel minder nodig om het te bouwen. Minder bomen, papier en energie.

Toch blijkt uit onderzoek dat de winkel zelf niet zoveel meer energie gebruikt dan een webwinkel. Daarnaast is het energie gebruik van een winkel is helemaal niet zo invloedrijk in vergelijking tot bijvoorbeeld de distributie van de goederen. De vrachtwagens die heen en weer rijden, het versturen van pakketjes etc. Dat soort zaken blijken uit onderzoek veel meer invloed te hebben op duurzaamheid dan werd gedacht. Zo is gebleken dat een gemiddelde consument in Amerika 23 kilometer met de auto rijd en per keer ongeveer 3 artikelen koopt.

In 2002 is er uit universitair onderzoek gebleken dat er toen geen voordeel was voor een webwinkel t.o.v. de normale winkels. Een wat recenter onderzoek van Carnegie Mellon University geeft aan dat een aankoop via Buy.com 35 dollarcent goedkoper was in energie en iets minder CO2 uitstoot had. Bron: Guardian.co.uk Een kleine winst maar ook dit onderzoek is al weer verouderd.

Eigenlijk is waarschijnlijk de gehele gedachte achter groener winkelen via het internet gewoon gebaseerd op gevoelens en is het per webwinkel afhankelijk hoe het werkelijk zijn onderneming runt. Pas echt groener worden webwinkels als de distributie wegen als DHL en TNT besluiten dat het groener moet. Als de totale computerindustrie zuinige beeldschermen zou maken. De winkel zelf heeft hier maar weinig invloed op en voor de webwinkelier zelf is het groene aspect dan ook naar onze mening geen punt om rekening mee te houden.

Heb jij een andere gedachte? We horen graag van je!

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten