Zo social kan een webshop zijn

social webshopWinkelen op het internet wordt steeds socialer. Via social media en andere communities kunnen shoppers naar elkaars mening en ervaringen vragen. Wij kwamen vandaag een webshop tegen die het één wel heel veel met het ander combineert: de online community, webshop en crowdsourcing site Threadless.

Threadless is een webshop die beginnende ontwerpers een kans geeft om hun ontwerpen verkocht te zien. Iedereen kan een t-shirt print ontwerpen en deze uploaden op de website. De Threadless community reageert vervolgens, zeven dagen lang, op het ontwerp en geeft aan of de print wel of niet geproduceerd en verkocht moet worden. Zo ja dan ontvangt de ontwerper 2000 dollar voor het ontwerp, nog eens 500 dollar om te besteden in de Threadless webshop, en voor elke nieuwe oplage van zijn print krijgt hij nog eens 500 dollar extra.

Threadless verkoopt t-shirts voor mannen, vrouwen, kinderen en baby’s en ook truien, jurkjes en rompertjes met daarop de winnende ontwerpen. Daarnaast zijn van de ontwerpen ook art-prints te krijgen, om ingelijst aan de muur te hangen. Als een t-shirt uitverkocht is kunnen bezoekers vragen om een tweede oplage, als genoeg bezoekers hier naar vragen zal de print nog eens gedrukt worden. In principe is het gehele assortiment dus samengesteld door shoppers en leden van de Threadless community. 

Threadless is dan ook social shopping bij uitstek, met een grote community die reageert op producten, elkaars ontwerpen beoordeelt en hoogstwaarschijnlijk ook elkaars aankopen beïnvloedt. Daarnaast is het een goed voorbeeld van crowdsourcing, waarbij de ‘crowd’ de opdracht krijgt iets te ontwerpen en er gestemd wordt op het winnende ontwerp, iets wat sites als bijvoorbeeld Brandfighters ook doen.

Een winkel die meerdere actuele onderwerpen verenigt in één website dus, en dat al sinds zes jaar. Onlangs presenteerde Threadless zijn laatste cijfers, waaruit onder andere bleek dat ze weten hoe emailmarketing toegepast hoort te worden: de opbrengsten uit emailmarketing groeide met 120% dit jaar. Op 9-9-2009 had het bedrijf haar eerste uitverkoop, en behaalde in één dag 5% van de totale omzet van het jaar daarvoor, en tot nu toe heeft Threadless zo’n 2000 verschillende t-shirt ontwerpen geproduceerd uit 250.000 inzendingen. (bron: Advertising Age)

In Nederland hebben we onze eigen social shopping sterren. Het Meisje van de Slijterij bijvoorbeeld, dat al zeven jaar blogt over alles wat met drank te maken heeft. Het heeft haar slijterij flink wat verkopen opgeleverd, klanten vanuit het hele land rijden om om bij haar een doosje wijn te kopen. Haar zeewierjenever werd een hit op het internet en werd mede dankzij de enthousiaste reacties op Twitter opgenomen in het assortiment.

Een Nederlandse site die echt een shoppingcommunity vormt, zoals ook de Threadless community, is Fashionchick.nl. Hoewel dit niet direct een webshop is vormen de leden van Fashionchick.nl een community die commentaar geeft op de kleding van webshops die via de website verkocht wordt. Fashionchick hangen kledingstukken die ze leuk vinden in hun kledingkast, en zien ook wat anderen leuk vinden. Zo ontstaat ook hier een social shopping ervaring waarbij leden elkaar tips en commentaar geven.       

Een initiatief als Threadless, dat zoveel elementen in zich heeft, ontbreekt in Nederland echter nog. Of missen wij iets en weet jij nog een originele en inventieve webshop die pas echt laat zien wat social shopping is?

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten