B2b ecommerce

b2b ecommerceB2b is de gangbare afkorting voor ‘business-to-business’. Hiermee wordt een deel van de retailindustrie bedoeld, waarbij bedrijven (voornamelijk) aan andere bedrijven verkopen en dus niet het grootste deel van hun omzet halen uit verkoop aan consumenten.

Nieuws over b2b ecommerce

Ben je op zoek naar de laatste ontwikkelingen op het gebied van ecommerce voor de b2b? Onze laatste nieuwsberichten hierover zijn:

Er wordt wel gezegd dat b2b ecommerce bezig is aan een opmars. De waarheid is dat business-to-business er online altijd al was, maar dat het vooral op de achtergrond bleef. De laatste tijd groeien b2c en b2b ecommerce dichter naar elkaar toe, waardoor b2b ecommerce meer zichtbaar wordt voor de buitenwereld. In dit artikel gaan we in op wat het nu precies is, aan welke kenmerken het voldoet en welke b2b ecommercesoftware er op de markt te verkrijgen is.

Wat is b2b ecommerce?

b2b ecommerceIn theorie is de betekenis van b2b: business-to-business. Als een zzp’er een laptop koopt bij Bol.com zou je dus kunnen spreken van b2b ecommerce. In de praktijk is Bol.com een duidelijke consumentgerichte organisatie. In de business-to-business gaat het er vaak net wat anders aan toe. Denk aan een organisatie als de Sligro. Die heeft online een grote webwinkel, maar je kunt daar niet zomaar bestellen. Zelfs een restaurant kan dat niet. De webshop is zo ingericht dat elke klant zijn eigen prijzen, aanbod, leveringsvoorwaarden en andere eigenschappen voorgeschoteld krijgt.

De Sligro is nog redelijk met een consumentenshop te vergelijken. Maar b2b ecommerce is vaak afhankelijk van branche-, bedrijf-, en productspecifieke kenmerken. Denk aan een autogarage die dagelijks de artikelen voor reparaties online bestelt. Die gaat niet per product de fotootjes bekijken, reviews lezen of afrekenen. Die wil geautomatiseerd artikelnummers kunnen invoeren en de zekerheid dat het direct geleverd wordt. Zodat de auto-reparatie nog dezelfde dag uitgevoerd kan worden. Dat soort complexiteit vraagt om andere techniek dan de gemiddelde sieraden- of fashionwebshop.

De complexiteit in de b2b vraagt om een andere aanpak, software en strategie.

Bovenstaande is maar een voorbeeld, maar met wat logisch nadenken kom je al snel op verschillende kenmerken. Je kunt je voorstellen dat een bedrijf dat machines maakt ter waarde van tienduizenden euro’s, of juist artikelen van minder dan een eurocent, niet zo gemakkelijk via een webshop verkoopt. Ook combinatieaankopen die uit meerdere artikelen kunnen bestaan, elk met hun eigen levertijd, distributiecentrum, leverancier en kenmerken, hebben complexiteit die standaard ecommercesoftware niet biedt.

Software voor b2b ecommerce

De verschillende business-to-business ecommercesoftware aanbieders:

Opensource als Magento

B2b-software van MagentoWebshops in de business-to-business maken gebruik van ecommercesoftware dat zich specifiek richt op de b2b-markt. Binnen dat segment zijn er verschillende spelers actief, waaronder de gangbare namen uit de b2c-sector. Zo zijn er b2b-spelers die gebruikmaken van software als WooCommerce of Magento. Omdat dit open source is en het te koppelen is aan systemen kun je het aardig ombouwen tot een zakelijke webshop. Voor starters of spelers die zowel b2c als b2b verkopen, kan dit dus goed werken.

Veel spelers uit de b2b gebruiken generieke oplossingen als WooCommerce of Magento.

Maatwerkspelers

Alhoewel de b2b-wereld steeds vaker aansluit op bestaande oplossingen zijn er nog altijd organisaties die liever iets helemaal op maat laten ontwikkelen. In Nederland zijn er verschillende internetbureaus actief gericht op de zakelijke markt. Propellor is bijvoorbeeld een bureau dat met een zelfontwikkeld platform werkt. De Nieuwe Zaak werkt samen met Intershop maar heeft ook ecManager, en zo zijn er meer bureaus die met eigen oplossingen vooral de onderkant van de b2b-markt veroveren.

BigCommerce begon als aanbieder van b2c-software, maar focust zich inmiddels volledig op b2b. BigCommerce is gebouwd volgens het API-first principe, waardoor de software heel goed is te koppelen. Bijvoorbeeld met boekhoudpakketten en ERP-systemen.

Intershop richt zich op b2b-partijen met complexere processen. Denk aan bedrijven met zeer hoge orderaantallen of bedrijven met verschillende vestigingen. Bij de bouw is veel rekening gehouden met integraties, zoals ERP- en PIM-systemen.

Sana Commerce integreert haar software met het ERP-systeem van klanten, omdat hier belangrijke informatie over bijvoorbeeld prijzen, voorraadniveaus en verzendinformatie al is opgeslagen. Sana Commerce integreert met Microsoft Dynamics en SAP ERP.

Oracle, SAP en IBM

B2b-software van Oracle, SAP en IBMTegenwoordig is het kopje ‘shop’ allang niet meer beperkt tot alleen retailorganisaties. De allergrootste bedrijven, merken en organisaties hebben soms online platformen en datasystemen waarmee ook online verkocht wordt. Het is de vraag of je deze ook onder het kopje ecommerce moet scharen. Zij kiezen voor techniek van wereldniveau. In dat segment maken Oracle, IBM en SAP de dienst uit. De laatste heeft met Hybris nog een écht ecommerceplatform maar de eerste twee kun je vooral zien als grote IT-systemen waarin ook een kassafunctionaliteit is verwerkt.

Vaak zijn er wel vanaf-tarieven denkbaar, maar is het vooral de aanvullende techniek die IBM, Oracle of SAP kunnen leveren die de keuze voor deze platformen bepaalt. Meestal maakt ecommerce daar maar een klein deel van uit. De jaarprijzen van het gebruik voor de software loopt daarom in deze gevallen meestal in de miljoenen.

Populaire betaalmethoden in b2b

Een b2b-webwinkel kan er aan de voorkant hetzelfde uitzien als een webwinkel die enkel aan consumenten levert, aan de achterkant gebeuren er heel andere dingen. Waar iDeal bijvoorbeeld razend populair is onder consumenten, betalen veel bedrijven liever op een andere manier. Welke betaalmethoden bied je nou aan in de b2b?

Grotere orders en vaak betalen op rekening

Betaalmethoden in b2bEr moeten bij b2b-webwinkels over het algemeen grotere en duurdere orders geplaatst worden. Het is daarom dus nóg belangrijker dat alles veilig en vlekkeloos verloopt. Ook zijn er bij b2b-orders vaak diverse beslissingsbevoegden bij betrokken en gaat het betalen meestal op rekening en dus niet via het onder consumenten populaire iDeal. Als business-to-businesswebshop moet je hier dus rekening mee houden.

Er zijn tal van betaalmethoden in b2b, maar bankoverschrijving, creditcard of PayPal zijn vaak het meest gewild.

Populaire betaalmethoden in de b2b

Hoewel iDeal bij uitstek dé consumenten-betaalmethode is, wordt deze betaaloplossing ook zeker wel door bedrijven gebruikt. Maar in de b2b-sector wordt het meest betaald via een bankoverschrijving of creditcard. Een zakelijk PayPal-account, waar dan vaak de zakelijke creditcard aan is gekoppeld, is ook een gewilde betaalmethode.

Volgens de Buckaroo, een payment provider dat ook veel b2b-transacties verwerkt, betalen bedrijven nog steeds het liefst op rekening. Maar daarbij gaan nieuwe klanten door een kredietcheck en/of moeten ze hun eerste bestelling vooraf (aan)betalen. Dit vertraagt natuurlijk het betaalproces en sluit juist niet aan bij het laagdrempelige en snelle karakter van online shoppen.

Buckaroo adviseert om je in een b2b-webwinkel niet te beperken tot één betaalmethode, maar een selectie te maken van diverse opties. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om directe overboeking, PayPal, iDeal, Visa/MasterCard en achteraf betalen aan te bieden. Daarnaast kun je ook kiezen om enkele buitenlandse betaalmethoden zoals Bancontact (België) of Sofort (Duitsland) als optie mee te geven.

Wat is jouw betaalstrategie?

Uiteindelijk zal het daadwerkelijke betaalgedrag van je zakelijke klanten uitwijzen waar hun voorkeur naar uitgaat. Jouw keuze voor betaalmethoden is ook afhankelijk van hoe jij over het algemeen je betaalstrategie voert: weet jij van alle klanten met wie je zakendoet? Wat doe je als een klant niet betaalt? Wil je trouwe klanten op rekening laten betalen? Hoe ga je om met nieuwe klanten? En wegen de voordelen van iDeal (betaling is direct binnen) op tegen de nadelen?

iDeal als betaalmethode in b2b

iDeal als betaalmethode in b2biDeal wordt dus zeker wel gebruikt in de b2b-sector, maar zoals Currence (het bedrijf achter iDeal) zelf bevestigt, leent niet elke zakelijke lening zich voor deze betaalmethode. Toch kan het directe karakter van deze oplossing zeer interessant zijn voor bedrijven. Met iDeal is de betaling meteen binnen en kan de bestelling dus de volgende dag al geleverd worden. In sommige sectoren is dat voor veel bedrijven een absolute must.

PayPal

PayPal als betaalmethode in b2bPayPal is niet alleen wereldwijd een populaire betaalmethode, ook in ons land doet deze speler – met 1,7 miljoen gebruikers – goed mee: na iDeal en creditcard is PayPal de meest populaire betaalmethode in Nederland. PayPal heeft een b2b-betaaloplossing die beschikbaar is in meer dan tweehonderd landen. Ook kan het gebruikt worden als betaalmethode voor automatische afschrijvingen. In tegenstelling tot betaalmethoden als iDeal, Bancontact of Sofort, betaal je bij PayPal een percentage per transactie in plaats van een vast bedrag.

Visa/MasterCard

Visa/MasterCard als betaalmethode in b2bCreditcards zijn een populair betaalmiddel, met name in de business-to-business. Daniel van Delft, countrymanager Netherlands bij Visa, denkt eerlijk gezegd dat er nog ruimte is op de markt voor dé ideale b2b-betaalmethode. “Bedrijven zijn op zoek zijn naar veiligheid. Betaalmethodes die de kans op fraude verminderen winnen het aan populariteit. Zeker in het mkb.”

Volgens Joost Boelaars van MasterCard heeft een b2b-creditcardbetaling als belangrijk voordeel dat transacties in een gecontroleerd 4-partysysteem plaatsvinden en dat er duidelijke verantwoordelijkheden liggen. “Zakelijke creditcards bieden vaak  ook de optie de betalingstermijn te verkorten, zonder dat de inning bij de inkopende partij wordt vervroegd.”

Achteraf betalen in b2b

AfterPay als betaalmethode in b2bAchteraf betalen is een betaalmethode die je als webwinkel verplicht moet aanbieden aan consumenten. Voor verkopen aan bedrijven geldt deze verplichting niet, maar toch kom je ‘m regelmatig tegen in b2b-webshops. Op rekening betalen (en dus achteraf betalen) is in deze sector erg gewild.

Een bekende aanbieder van achteraf betalen, Klarna, is nog niet actief op de b2b-markt. Althans, niet in Nederland, wel al in Duitsland en Scandinavië. Focum daarentegen lanceerde onlangs SmartPurchase, waarmee bedrijven in de winkel kunnen kopen en pas achteraf betalen. Bouwmarkt Hornbach was de eerste retailer die dit aanbood. En ook AfterPay faciliteert b2b-betalingen, waarbij zij het risico dragen en de facturatie voor hun rekening nemen.

Een mengeling tussen direct en achteraf betalen is In3, dat eerder door het leven ging als Capayable. Hiermee betaalt de klant het eerste deel direct in de webwinkel, het tweede deel na dertig dagen en het restant na zestig dagen.

Overboeking en digitale machtiging

Veel bedrijven betalen andere bedrijven nog altijd via een factuur. De betaling wordt dan voltooid door middel van een overboeking. Dit kan handmatig, maar verhoogt wel de kans op fouten. Een oplossing hiervoor is een digitaal betaalverzoek mee te sturen met de factuur. Dit kan met een betaallink, betaalknop of een iDeal-QR-code. Laat je de klant liever kiezen hoe hij betaalt? Stuur dan een gewone QR-code mee , die leidt naar een pagina met diverse betaalmethoden.

Bij b2b is er natuurlijk ook de mogelijkheid om iemand te laten betalen via automatische incasso of een digitale machtiging. Automatische incasso is met name ideaal voor het betalen van een rekening die in delen plaatsvindt.