Amazon negeert experts en plaatst carrousel op homepage

Amazon negeert experts en plaatst carrousel op homepage

Waren we er net van overtuigd dat zogenaamde carrousels echt niet kunnen op de homepage van een webwinkel, introduceert Amazon de afbeeldingsliders doodleuk op al haar internationale websites. Kan de bewegende banner nu opeens wel? Niet echt. Want jij bent geen Amazon…

Het Zweedse ecommerce-blog eHandel ontdekte dat Amazon sinds begin dit jaar opeens sliders had geïntroduceerd op haar razendpopulaire homepage. En niet alleen in een klein land bij wijze van experiment; nee, de carrousel is te vinden op elke Amazon-website, zoals bijvoorbeeld die van Amazon.nl:

Amazon carrousel

‘De carrousel kan niet meer’
En dat is op z’n minst opmerkelijk te noemen. Want de carrousel is toch een beetje het zwarte schaap in de UX- en conversie-familie. Enkele jaren terug was het nog hip om op je homepage een carrousel te plaatsen met daarin wisselende afbeeldingen van aanbiedingen, populaire producten of juist ondergeschoven site-onderdelen, maar al snel ontstond er kritiek.  Zo bleek uit een onderzoek uit 2013 al dat slechts 9 procent van het totale aantal bezoekers gebruikmaakt van een carrousel en dat van die bezoekers 40 procent klikte op het eerste item en dat het doorklikpercentage voor de overige slides geleidelijk afnam. Bij handmatige slides lag het percentage nog vele malen lager.

Conversie-killer
En toen was het plots 2016 en introduceerde Amazon, de grootste retailer ter wereld, doodleuk een carrousel op haar veel bezochte homepage. Dat lijkt een regelrechte klap in het gezicht van alle conversie-experts. Die schreeuwden jarenlang dat de carrousel een conversie-killer is, dat het alleen maar voor irritatie zorgt bij website-bezoekers en dat je ook nog eens een hartstikke mooie en prominente ruimte op je homepage niet optimaal benut.

Ehandel sprak met conversie-specialist John Ekman en die heeft het niet op bedrijven die carrousels routinematig gebruiken zonder de resultaten ervan goed te evalueren. Maar volgens hem is het ook een ander geval bij Amazon. De Amerikaanse ecommerce-gigant promoot in de carrousel-sliders namelijk geen producten van verkopers, maar alleen hun eigen diensten en gadgets, zoals de Kindle.

Uit een onderzoek van 2012 bleek dat 30 procent van online consumenten Amazon.com gebruikt als het beginpunt wanneer ze online zoeken naar producten. In 2015 bleek dit percentage zelfs naar nog hogere waarden te zijn gegroeid: 44 op de 100 online kopers negeren Google, vergelijkingssites en de rest van het internet en gaan linea recta naar Amazon.com als ze een product zoeken.

Reclame voor eigen diensten
En die mensen wil je maar wat graag even wijzen op je eigen diensten en producten, zoals Fire TV Stick, Amazon Prime, Amazon Fashion en Fire Kids Edition (de onderwerpen van de slides op Amazon.co.uk) of de Nederlandse Kindle Store, Kindle-leesapps en Kindle Paperwhite (Amazon.nl).

Het is dus eigenlijk heel logisch dat Amazon zo’n belangrijk onderdeel van haar homepage wijdt aan haar eigen producten en diensten, om zo onder de aandacht te komen bij bezoekers die waarschijnlijk voor iets heel anders naar Amazon surfden. Maar toch blijft dan de vraag waarom ze voor een carrousel kiezen en niet voor vier, naast elkaar getoonde, vierkante bannertjes die gewoon stilstaan en evenveel aandacht vragen?

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten