Achteraf betalen met Klarna nog geen succes

Achteraf betalen met Klarna nog geen succes

Sinds enkele maanden is het Zweedse Klarna ook actief op de Nederlandse markt. Met Klarna kan een webwinkel zijn klanten ook achteraf betalen aanbieden. In Scandinaviƫ noemt het bedrijf zichzelf marktleider, maar in Nederland wil de doorbraak niet echt lukken.

in Scandinaviƫ is Klarna de marktleider op het gebied van betalingsoplossingen voor ecommerce. Inmiddels hebben meer dan 3 miljoen klanten via Klarna bij webwinkels achteraf kunnen betalen en hebben meer dan 6000 webwinkels zich bij het bedrijf aangesloten. Tijd dus voor het bedrijf om ook verder over de grenzen te kijken.

Klarna Nederland actief sinds juli

klarna achteraf betalen bij webwinkelsVanaf ongeveer juli is het bedrijf ook in Nederland actief en vanaf eind augustus worden verschillende webwinkels vooral telefonisch benaderd met de vraag of zij gebruik willen maken van de diensten van Klarna die onder andere het achteraf betalen gemakkelijker maken.

Op zich lijkt het allemaal vrij positief. In Nederland zijn webwinkels die aan consumenten leveren nog altijd door de wetgeving verplicht om naast vooruit betalen ook alternatieven te bieden. Toch lijken webwinkels in Nederland nog niet erg warm voor achteraf betalen te lopen. Software aanbieders zijn iets actiever, zo heeft Biedmeer recent een update uitgevoerd die ook oplossingen voor achteraf betalen met Klarna mogelijk maakt, en geeft LogiVert aan het voor het einde van het jaar in de software mee te nemen. Door het succes in Zweden is er wel al langere tijd een succesvolle internationale Magento-koppeling. Toch blijft het bij een groot gedeelte van software aanbieders en bij de webwinkels zelf bijzonder stil.

NaĀ Direct EbankingĀ lijkt nu dus ook Klarna maar moeilijk te kunnen concurreren met iDeal

Een van de redenen waarom webwinkels niet warm lijken te lopen zijn de tarieven van Klarna. Ze rekenenĀ per transactie: 1,69 – 2,99 (afhankelijk op welke plaats ze staan in het betaalmiddelen keuze scherm) + 2.99% van het transactiebedrag. Daarnaast betaal je aan abonnementskostenĀ 29 euro per maand. Daar bovenop komen nog eenmalige aansluitingskosten van 299 euro.

Zo nu en dan zijn bepaalde tarieven onderhandelbaar, bijvoorbeeld als Klarna jou benadert en dus al wat over je webwinkel gelezen heeft, dan is het soms mogelijk om te kijken naar de opstartkosten. Maar de bedragen zijn exclusief BTW en liegen er niet om. Toch is het niet zo zeer Klarna die ontzettend duur is. Achteraf betalen brengt risico’s met zich mee en Klarna vangt deze voor je op. Concurrerende partijen die ook achteraf betalen faciliteren hebben soortgelijke prijzen en met name iDeal blijkt het succes van Klarna in Nederland tegen te houden.

Webwinkelier Ugo rekende dit uit bijĀ een transactie bedrag van 20 euro.
2.99% (van het bedrag incl BTW)= 0.60
DeĀ vaste kosten (gem 1.69-2.99) = 2.34
Abonnement 29.00 (bij 30 transacties met Klarna) = 1.00
0.60 + 2.34 + 1.00 = 3.94 aan kosten.
“Stel dat de winstmarge 50% is dan hou je 4.46 netto over aan je bestelling, opstartkosten niet meegeteld. Ter vergelijking: Bij iDeal (0.60 per transactie) is dit 7.80 aan netto-marge.”

Naast kosten ook cultuur bepalend

Toch zullen de kosten niet de enige reden waarom Klarna niet lijkt aan te slaan in Nederland. iDeal is niet alleen goedkoper maar ook veel bekender bij het Nederlandse publiek. Die lijkt er weinig moeite mee te hebben om massaal vooruit te betalen bij webwinkels. Een cultuur die in Nederland nu echt lijkt te zijn doorgebroken maar in het buitenland vrij zeldzaam is.

Met de zekerheid van vooruit betalen met iDeal verliest Klarna juist het belangrijke aspect dat de betaling gegarandeerd is. Je krijgt je geld, ook als de klant pas een betaling overmaakt na vele herinneringen of andere problemen. Met name in de business-to-business sector waar wel nog veel op afbetaling zaken wordt gedaan zou Klarna wel een grote rol kunnen spelen. Helaas is het maximumbedrag dat via Klarna is af te rekenen gemaximaliseerd op 250 euro, inclusief BTW. Daarmee valt eigenlijk ook een groot gedeelte van de zakelijke transacties af.

Europees betalen?

In Nederland groeit iDeal rustig door maar eigenlijk heeft iDeal net als Klarna en Direct Ebanking hetzelfde probleem. Ā Het is hier verreweg marktleider, maar lijkt in het buitenland nog geen doorbraak te kunnen maken.Ā Het vooruit betalen zonder enige vorm van bescherming voor de consument, dat iDeal voor webwinkeliers zo handig maakt, zal Europees gezien niet zomaar worden geaccepteerd.Ā Paypal mag dan geen marktleider zijn, het is wel in heel Europa actief, heeft een aardige middenweg gevonden tussen vooruit betaling en bescherming voor de consument, en heeft Europees gezien naast de creditcard-maatschappijen nog steeds de beste kaarten in handen om dĆ© betalingsmethode te zijn voor webwinkels die graag Europees willen verkopen.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten