Adriaan Mol: ‘Aantal betaalaanbieders kan halveren’

Begin deze week waren wij op bezoek bij PSP Mollie. De betaalaanbieder timmert momenteel hard aan de weg en brengt bijna maandelijks nieuwe updates uit. Naar eigen zeggen noodzakelijk. Voor PSP’s die stil blijven staan is binnenkort geen ruimte meer, zo is oprichter Adriaan Mol van mening.

Wie momenteel de buzz rond Mollie volgt merkt dat er veel staat te gebeuren. De eerste updates dit jaar zijn al naar buiten gebracht. Zo is Mollie het bedrijf dat SEOshop Payments mogelijk maakt, biedt het als een van de weinigen een koppeling met Shopify, ook in België en is het daarnaast ook nog bezig met een nieuw dashboard en met enkele functies van de API. Zo is het terugboeken van betalingen flexibeler geworden. Je kunt bijvoorbeeld het bedrag verhogen om ook de gemaakte verzendkosten voor de retourzending terug te storten, om maar een voorbeeld te noemen. Zo gezien zijn het allemaal uiteenlopende updates, maar bij elkaar is het duidelijk dat het bedrijf niet stilzit. Dat lijkt te worden opgemerkt. “Steeds meer middelgrote en grote spelers weten ons te vinden”, geeft Adriaan Mol, oprichter van Mollie, ons aan bij een bezoekje aan het bedrijf. “Het is ambitieus maar we streven naar een verdubbeling in ons transactie-volume tegen het einde van het jaar.”

Bij Mollie tellen we bij ons bezoek een aardig ontwikkelteam. Als we Adriaan daarnaar vragen erkent hij dat er inmiddels zo’n twaalf developers in dienst zijn, waaronder een security-expert en compliance-specialist. “Wij zijn door onze relatief platte organisatie gelukkig gezond en kunnen hierdoor vrij snel nieuwe dingen realiseren en dat is nodig ook. We hebben lang bekendgestaan als een bedrijf dat zonder vaste kosten een iDeal-betaling makkelijk kon aanbieden, maar op de lange termijn is dat niet voldoende. Afgelopen tijd hebben verschillende aanbieders, waaronder wij, de tarieven sterk verlaagd. Met alleen iDeal kunnen PSP’s door de prijsdaling geen winstgevend model blijven realiseren, want ondertussen gaan wel de kosten van het runnen van een solide organisatie alleen maar omhoog, zoals bijvoorbeeld de hogere kosten van de toezichthouders.”

‘Aantal aanbieders kan zeker halveren’
Volgens Currence zijn er zo’n vijftig licentiehouders van iDeal in de markt actief, waarvan zo’n twintig PSP’s. “Ik kan natuurlijk niet in een glazen bol kijken maar het is naar mijn inziens nu te druk op de markt wat ook niet ten goede van de kwaliteit en dienstverlening van de PSP’s komt. Met de huidige aantallen van de Nederlandse ecommerce gezamenlijk, lijkt het mij lastig om meer dan pak ‘m beet een stuk of acht echt goed winstgevende en professionele bedrijven neer te zetten. Als een PSP geen geld verdient, wie zorgt er dan voor de investeringen in veiligheid en betrouwbaarheid, twee zaken die je bij financiële transacties toch op zijn minst op orde wilt hebben?”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten