Afterpay en Cashper slaan handen ineen

afterpay en cashperCashper en Afterpay komen vanmorgen met het nieuws dat ze onderzoeken hoe ze beter kunnen samenwerken. Een mogelijke eerste stap voor wat uiteindelijk een overname of fusie zou kunnen worden. Wat betekent dit voor de markt van achteraf betalen?

Om precies elf uur vanmorgen komen zowel Afterpay als Cashper met het volgende nieuws naar buiten. “AfterPay en Cashper onderzoeken hoe gezamenlijk de huidige dienstverlening aan online retailers en online consumenten verder ingevuld kan worden op basis van vragen uit zowel de markt als marktonderzoek onder consumenten. Beide bedrijven hebben ieder op hun eigen vakgebied de ambitie om in West Europa verder te groeien in het aanbieden van achteraf betaaldienstverlening aan online retailers. Zodra meer concreet nieuws te melden is zullen wij u dit mededelen.”

Echt nieuws brengen ze daarmee niet, want geruchten dat beide partijen naar elkaar kijken hingen al een tijdje in de lucht. Dit jaar nam AfterPay de activiteiten van ICMO over van de Credit Management Group (CMG) en vrijwel direct na die overname gaf Afterpay-topman Stefan Van den Berg aan dat hij verwachtte dat de markt verder zal consolideren. Daarbij noemde hij ook al gelijk Cashper als overnameprooi bij naam: “Mocht het tot een gesprek komen, dan zou ik zeker in een overname van Cashper interesse hebben. Er zal een shake-out plaats vinden. Cashper moet dus ook keuzes maken.”

Consolidatie in het achteraf betalen
Met de verwachting dat de markt zal consolideren leek de Afterpay-topman tot op heden nog verkeerd te zitten. Sterker nog, er lijken juist nieuwkomers op de markt te komen. Sveawebpay, die in haar thuisland een directe concurrent voor Klarna is, wil de Nederlandse markt veroveren en betalingsproviders komen ook met steeds vaker met eigen oplossingen. Sisow is een strategische samenwerking met Gothia aangegaan en op die manier komen er juist steeds meer (buitenlandse) spelers op de markt.

Logisch dus dat Afterpay, ondanks haar zeer sterke marktaandeel in Nederland, moet blijven ondernemen om haar positie als marktleider veilig te stellen. Zelf lijkt het bedrijf in ieder geval wel open te staan voor samenwerkingen en groei. Om te beginnen de fusie met ICMO maar ze zijn ook een partnerschap aangegaan met Experian en ze kijken steeds vaker over de grens. In Duitsland werkt het bedrijf sinds de eerste helft van dit jaar samen met Trust ’n Pay.

Cashper is relatief een kleinere club in deze markt maar timmerde recent wel sterk aan de weg en wilde juist meer van zichzelf laten zien. Samen met de Nederlandse marktleider Afterpay, zou dit natuurlijk zomaar eens goed kunnen lukken. Al is de kans wel aanwezig dat de naam Cashper, daarmee op termijn zou kunnen verdwijnen.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten