Volg Webwinkel Weblog

American Express combineert ecommerce met tv

American Express combineert ecommerce met tvAmerican Express werkt samen met televisiezenders van NBC Universal en met Fox van News Corp. om zo ecommerce en televisie meer met elkaar te combineren. De bedoeling is dat kijkers gemakkelijk vanaf hun tablet of smartphone producten die tijdens programma's worden getoond kunnen bestellen. En die natuurlijk gaan betalen met hun American Express-creditcard.

Televisie is nog steeds een vrij log medium. Waar via internet van alles en nog wat mogelijk is en er constant interactiviteit plaatsvindt tussen het web en de internetgebruiker, blijft tv vaak toch iets met een zender en een ontvanger. De televisie zendt en de kijker ontvangt. Maar met de komst van second screens, social media en live-uitzendingen is er al veel meer mogelijk, alleen op het ecommerce-gebied bleef het tot nu toe nog een beetje achter.

Dat kan beter, moet American Express gedacht hebben, want het werkt nu samen met NBC en Fox om ecommerce naar het tv-scherm te halen. Het uiteindelijke doel: televisiekijkers die op de bank iets leuks zien op tv en dat via het scherm dat ze op dat moment bij zich hebben - tablet, smartphone of laptop - eenvoudig en snel bestellen.

Korting voor creditcard-gebruikers
Bij NBC Universal werkt American Express sinds eind vorig jaar samen om kijkers de door NBC-programma's geïnspireerde producten direct vanaf een mobiel apparaat te laten bestellen terwijl de programma's op tv zijn. De door NBC in bezit zijnde entertainmentsite DailyCandy selecteerde de producten, die kijkers van E's 'Fashion Police' of Style's 'Tia & Tamera' zouden kunnen aanspreken. Mensen die tijdens het bestellen van een van deze producten gebruikmaken van een American Express-kaart, en die gesynchroniseerd hebben met hun Facebook- of Twitter-account, kunnen 35 dollar terugkrijgen.

In het 'tvcommerce'-plan was er ook ruimte ingelast voor Zeebox, een app waar onder andere NBC Universal een aandeel in heeft. Via deze social-tv-app kunnen kijkers in realtime met hun vrienden chatten over de show waarnaar ze op dat moment kijken of via relevante Twitter- en Facebook-feeds de show bijhouden. Ook werd er informatie gedeeld over hoe men show gerelateerde producten zoals kleding en keukengerei kan bestellen.

Product uit tv-serie bestellen
Voor Fox sponsorde American Express een idee dat tv-kijkers in staat stelde om met de nieuwe Fox Now-app voor de iPad, of via Fox.com/shopping, in realtime te shoppen terwijl ze naar de comedyserie 'New Girl' kijken. Elke week bevat een aflevering op z'n minst één product, dat kan bijvoorbeeld een sieraard of een zout-en-peper-stelletje zijn, dat online beschikbaar is gesteld om te bestellen.

 

Nu worden er vooral de wat kleinere producten verkocht via dit soort initiatieven, maar de hoop is natuurlijk dat deze kijkers gewend raken aan realtime bestellen van producten die ze op dat moment op tv zien en vaker en meer op deze manier aankopen gaan doen. En het liefst ook nog duurdere aankopen dan alleen een peper-en-zout-stelletje.

Kleding GTST bestellen?
In 2011 schreven we al over Glamour, dat een speciale internetserie in het leven riep waarbij de iPad-gebruiker de serie op ieder gewenst moment kan pauzen en de door de personages gedragen kleren via Gap.com kan aanschaffen. Toen we vroegen we ons ook af hoe lang het zal duren voordat zoiets mogelijk is bij een Nederlands programma, zoals Goede Tijden Slechte Tijden. Vooralsnog lijken we in ons land niet verder te zijn dan wat product placement. Speciale apps, series of online webwinkels zijn wij in ieder geval nog niet tegengekomen.

Internationaal worden er dus wel meer van dit soort initiatieven gestart. American Express probeert actief mee te denken met en te bouwen aan de toekomst van televisie. De tv is niet langer een eenzijdig medium, maar kan een prachtig doorgeefluik zijn van onder andere commerciële en directe boodschappen. Tv moet uiteindelijk reacties, respons en aankopen aantrekken. Via second screens, via social media en via webwinkels. Generatie X is dé generatie die veel geld uitgeeft, maar tegelijkertijd ook de generatie die steeds minder achter de tv zit en juist vaker de tablet, smartphone of online tv-streaming erbij pakt. Het is dus nog maar de vraag hoe dergelijke initiatieven van American Express en andere bedrijven gaan uitpakken. Wordt de tv weer spannend, hip en relevant? Of moeten merken, adverteerders en bedrijven zich toch gaan richten op andere kanalen om hun producten te kunnen verkopen?

Vorige artikel
Volgende artikel
Trefwoorden

BetalenTelevisieEcommerceMultichannel


Gerelateerde atikelen
Reageer
comments powered by Disqus

Laatste reacties
Nu op het Webwinkel Forum
Vraag

Waarom bezoek jij Webwinkel Weblog?

  • Heb een webwinkel
  • Heb meerdere webwinkels
  • Werk bij een webwinkel
  • Bieden webwinkel software
  • Werk voor (een) webwinkel(s)
  • Wil graag een webwinkel
Interessante trefwoorden

McommerceEcommerceLanceringVrouwenCijfersNicheLudiekInspiratieAmazonTipsWebwinkelPopupstoreVerzendkostenWebwinkelsoftwareOnderzoekIdealPostnl