Cadeaubon

Cadeaubon als betaalmiddel in je webshopTwijfel je over een cadeaubon als betaalmiddel in je webshop? Of het nu gaat om een verjaardag, housewarming of kerstpresentje, een cadeaubon kan altijd. Jaarlijks spenderen we dan ook vele miljoenen euro’s aan dergelijke bonnen. Wanneer je het goed aanpakt, kunnen cadeaukaarten jouw omzet een flinke boost geven. Daarom lees je hier hoe je deze bonnen kunt aanbieden en inwisselen, hoe je het inzet als marketingtool en wat de wettelijke voorwaarden zijn.

Nieuws over cadeaubonnen

Onze laatste nieuwsberichten over cadeaukaarten zijn:

Welke mogelijkheden zijn er zoal?

Als webwinkelier kun je een eigen cadeaukaart verkopen, maar je kunt er ook voor kiezen om je aan te sluiten bij een bestaand concept. Bekende namen zijn onder meer de Webshop Giftcard, de VVV cadeaukaart en de Fashioncheque. Wat het ook wordt, het is essentieel dat zowel het aankoop- als het inwisseltraject zo eenvoudig mogelijk verloopt.

Hoe zit het met de geldigheid van de cadeaubon?

Wettelijk gezien moet een cadeaubon minimaal één jaar geldig zijn, tenzij je kunt aantonen dat de bon voor specifieke doeleinden wordt ingezet, zoals een event op een bepaalde dag. Wil je echter dat (potentiële) klanten producten uit jouw webshop kunnen afrekenen met een bon, dan moet deze een geldigheidsduur hebben van minstens een jaar.

Het is belangrijk dat je cadeaubonnen voorziet van duidelijke voorwaarden.

Bij cadeaubonnen is het belangrijk dat je die voorziet van duidelijke voorwaarden, zoals de uitgiftedatum en geldigheidsduur. Vermeld je alleen de uitgiftedatum, dan betekent dit dat de bon na aankoop nog vijf jaar geldig is. Staat er helemaal geen datum op de kaart, dan is deze zelfs onbeperkt geldig.

Cadeaukaart als marketingtool

Het interessante van externe cadeaubonnen is dat jouw webwinkel opeens onder de aandacht komt van een doelgroep die jou anders misschien nooit had gevonden. Ook blijkt uit onderzoeken dat klanten die een cadeaukaart inwisselen doorgaans meer geld besteden dan er op de bon staat. Dit komt omdat ze het vaak gebruiken als korting op een duurdere aankoop. Daarnaast kun je ze inzetten voor meer interactie met huidige klanten. Stel dat je bepaalde input van hen wenst, dan kun je in ruil daarvoor een aantal bonnen weggeven.

Door externe cadeaubonnen komt jouw webwinkel onder de aandacht van een nieuwe doelgroep.

Vergeet de betaalinstellingen niet

Het aanbieden van cadeaukaarten is niet alleen populair onder de webwinkeliers, ook payment service providers nemen de bonnen steeds vaker op in hun betaalportfolio. In augustus 2017 besloot Mollie nog om een zestal cadeaubon-merken toe te voegen aan haar aanbod. Wil jij (op termijn) cadeaukaarten accepteren of uitgeven, dan is het zeker geen overbodige luxe om in zee te gaan met een betaalprovider die deze al heeft geïntegreerd.