Achteraf betalen

Achteraf betalenAls webwinkelier is het prettig als klanten vooraf betalen. In het Burgerlijk Wetboek staat echter dat je als verkoper verplicht bent om de consument de optie aan te bieden om achteraf te betalen. Hoewel nog niet alle webwinkeliers zich aan deze verplichting houden, wordt achteraf betalen wel steeds gebruikelijker.

Nieuws over achteraf betalen

Onze laatste nieuwsberichten over achteraf betalen zijn:

Achteraf betalen bij webwinkels

achteraf betalenOfficieel is het verplicht voor webwinkels om een achteraf-betaaloplossing aan te bieden. Deze wetgeving geldt al jaren, maar zover ons bekend is geen enkele webwinkel hiervoor ooit beboet. De handhaving hierop is dus minimaal en er is weinig tot geen jurisprudentie. Zo zijn er webwinkels die aangeven dat ze creditcard-transacties pas achteraf incasseren en zo een achteraf-betaaloplossing bieden. Of dat juridisch sluitend is, is echter maar de vraag.

Zoek je een psp met voldoende betaalopties, makkelijk te implementeren en zonder abonnementskosten? Mollie.com is een van de snelstgroeiende spelers in Europa.

Los daarvan lijkt achteraf betalen wel aan een opmars bezig. Steeds meer Nederlanders kiezen ervoor om hun online aankopen achteraf te betalen. In 2020 betaalt zo’n een op de drie consumenten (36 procent) online aankopen weleens achteraf. In 2019 gaf 29 procent aan op deze manier wel eens af te rekenen. Van 25- tot 44-jarigen betaalt 43% weleens achteraf. Dit is ook de groep die het vaakst online koopt.

In 2020 kiest één op de drie consumenten bij online aankopen weleens voor achteraf-betalen.

Eerst kijken, dan kopen

Dat achteraf betalen bij de consument in de smaak valt, mag duidelijk zijn. Zeker voor mensen die veelvuldig online shoppen, is het fijn dat ze hun aankoop eerst kunnen beoordelen en dan pas hoeven te betalen. Maar ook voor webwinkeliers kan de lagere aankoopdrempel zorgen voor extra omzet.

Werkwijze

Bij achteraf betalen krijgt de consument met het bestelde product een factuur meegestuurd. Het is vergelijkbaar met betalen per acceptgiro, met als verschil dat de aanbieder van deze betaalmethode zowel het betaalproces als het betalingsrisico overneemt.

Aanbieders

Enkele bekende spelers die een achteraf betaaloplossing voor webwinkels aanbieden zijn:

Afterpay

AfterPay als betaalmethode in b2bSinds de start in 2010 hebben miljoenen mensen gebruikgemaakt van deze achteraf betaalmethode. Het bedrijf zegt zelf vijfduizend webshops te bedienen en hiermee marktleider te zijn in de Benelux. Sinds 2014 is het onderdeel van de Bertelsmann Group. Meer over AfterPay.

Klarna

KlarnaDit van oorsprong Zweedse bedrijf is opgericht in 2005 met het doel om betalen te vereenvoudigen. Sinds 2010 is het ook actief in Nederland. In 2018 noemt het zichzelf marktleider in Europa met ruim 800.000 transacties per dag. De uiteindelijke missie is om wereldwijd de meest favoriete betaalmethode te worden. Meer over Klarna.

Billink

logo billinkBillink is een Nederlandse aanbieder van achteraf betalen. Het bedrijf is opgericht in 2010 en heeft anno 2018 meer dan een miljoen betalingen gefaciliteerd. Naar eigen zeggen maken ruim 1500 webwinkels gebruik van de achterafbetaalmethode. In tegenstelling tot concurrenten AfterPay en Klarna, die uitsluitend b2c-spelers bedienen, zijn dit zowel b2c- als b2b-shops. Meer over Billink.

Andere betaalinstanties

Naast achteraf betalen zijn er ook aanbieders die gespreid betalen aanbieden. In feite gaat de consument daarmee een zeer kortlopende lening mee aan. Ook Payment Service Providers laten steeds meer zien dat zij een rol kunnen spelen in het achteraf betaaltraject.