How People Pay nieuwe PSP

How People Pay nieuwe PSPZe zijn als bedrijf al actief, maar echte activiteit zal begin volgend jaar pas plaatsvinden. Dan komt de nieuwe PSP met de naam How People Pay actief op de markt. Het wordt, uiteraard, een PSP die het anders gaat doen dan de anderen. Maar op wat voor manier, daar wil de kersverse directeur nog niet te veel over vertellen.

How People Pay is een heuse nieuwe cPSP, oftewel een collecting payment service provider, een betalingsprovider dus. We hebben er daar al een flink aantal van in Nederland. Met dank aan het feit dat bij de opkomst van het internet creditcards verre van gemeengoed waren in ons land en iDeal het vrij makkelijk maakte voor aanbieders om er een onderneming omheen te hangen, zijn er nu vrij veel betalingsproviders in Nederland.

Thomas Huigens, de directeur van How People Pay is zich daar goed van bewust. “We zullen met wat nieuws moeten komen. Helaas kan ik je over ons businessmodel en onze doelstellingen nu nog niet zoveel zeggen, anders dan dat we met echt mooie innovaties voor de markt komen. Maar daarover vertel ik je graag begin 2013 meer.”

Zonder dus direct naar het businessmodel of haar planning te vragen pols ik toch even verder naar de ambities van dit bedrijf. We praten wat over de voorbereiding van het bedrijf en Thomas vertelt dat ze de techniek van PAY.ON gebruiken. Een Duitse oplossing bedenk ik me. Als ik dan kijk naar de internationale naam, de Engelstalige website en trefwoorden als ‘multi currency’ op het visitekaartje valt het me op dat het bedrijf me een gevoel geeft van internationale ambitie, opper ik. Thomas kijkt me glimlachend aan en ontkent dat niet.

Maar momenteel is How People Pay gewoon een klein Nederlands team. Het zit middenin Amsterdam, en heeft er dus mogelijk zelfs zin in om snel na goedkeuring van de DNB internationaal actief aan de slag te gaan. De startup is duidelijk serieus. Als ik informeer naar de ervaring van de directie wordt duidelijk dat zijn zakenpartner jarenlange ervaring heeft met de ecommerce- en zelfs de PSP-markt. Thomas Huigens blijkt vooral een man met verstand van succesvolle market entries.

Zijn persoonlijke inbreng komt dus uit het zorgen voor de best mogelijke lancering. “Of dat lukt is natuurlijk nog maar te bezien”, vertelt Thomas zelf gelijk, en vrolijk. “Net als bij aandelen zijn er geen garanties! Nieuwe lanceringen zijn vooral het werkveld van bedrijven als P&G of Unilever, en ook daar mislukt een groot aantal lanceringen vanwege zaken die achteraf soms heel simpel lijken.”

“Zelf heb ik natuurlijk ook niet alleen maar succes gehad. Maar in dit bedrijf, How People Pay, heb ik veel vertrouwen. We gaan mooie dingen doen en ook al kan ik daar dus nu niet veel over kwijt, je gaat er wel snel meer over horen.” Dan probeer ik toch voorzichtig te ontdekken wat de CEO bedoelt met snel. “Een stand op de Vakdagen? We overwegen dat wel, maar om echt aan klanten te komen zullen we met meer moeten komen dan dat soort evenementen alleen. Hoe dan wel? Daar hebben we onze ideeën over natuurlijk. Daarover praat ik graag komend jaar met je verder.”

Thomas wil nog niet te veel vertellen, maar komt over als een serieuze ondernemer, met ervaring, en na voorzichtig wat namen uit de markt te hebben laten vallen is het duidelijk dat hij zijn research inmiddels ook wel heeft gedaan. Feiten hebben we dus niet, maar ons gevoel vertelt ons dat How People Pay wel eens een nieuwe interessante speler in de PSP-markt zou kunnen worden.

Dus zit er maar één ding op. To be continued!

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten