Klarna positief over Nederlandse groei in 2014

Achteraf-betaalaanbieder Klarna is alweer sinds 2010 actief in Nederland. Aan alles is dan ook te zien dat het bedrijf meer volwassen begint te worden, ook in ons land. Het bedrijf toont gezonde groeicijfers, heeft met Neckermann weer een grote speler binnengehaald en is positief over de verwachtingen in 2014. Wij spraken Nicolas Debaig, die deze verwachtingen in Nederland waar moet maken.

Momenteel is nog altijd Henrik Nilsmo de verantwoordelijke voor de Nederlandse tak, maar hij zal zich binnenkort meer bezig gaan houden met productmanagement in Zweden, en dus is zijn opvolger Nicolas al hard in de leer zodat die per 1 maart het stokje over kan nemen. Dat wordt geen gemakkelijke taak want zijn voorganger heeft de lat hoog gelegd. In euro’s worden er geen bedragen genoemd, maar internationaal heeft Klarna momenteel vrijwel elke seconde een transactie en in 2013 heeft Klarna in Nederland 75% meer consumenten bereikt en een groei van 93% in transacties gehad die een volumegroei van 107% hebben gerealiseerd.

‘Neckermann eerste helft 2014 van start met Klarna’
Op de Webwinkel Vakdagen wist Klarna te bevestigen dat ook Neckermann de handtekening onder een contract heeft gezet, en hoogstwaarschijnlijk per april live zal gaan met Klarna. Hoe belangrijk deze deal precies is, hoeveel transacties het worden, of zelfs op welke plek in de checkout Klarna gepresenteerd wordt, daar wil het bedrijf nog niets over zeggen en daarvoor zullen we de werkelijke lancering moeten afwachten. Duidelijk is wel dat niet white-label gaat, maar dat het logo van Klarna een duidelijke plek in de checkout krijgt. Een mooie nieuwe showcase, en gezien de klantenkring en populariteit van Neckermann, is dit waarschijnlijk een bijzonder goede partner voor Klarna.

Nicolas Debaig zal na de start dus direct moeten aanpakken. Hij is de eerste niet-Zweedse country manager in Nederland en komt dus van buiten Klarna. Hiervoor werkte hij zowel in de VS als verschillende landen binnen Europa, bij diverse financiële bedrijven waaronder ABN Amro in Nederland. Nicolas spreekt dus goed Nederlands en gezien zijn werkervaring zijn wij benieuwd of hij een andere strategie zal gaan hanteren. “De eerste drie dingen die ik ga doen als ik het stokje overneem? Om te beginnen vooral veel luisteren. Weten wat klanten willen en wat het team wil, zodat ik goed ben voorbereid. Natuurlijk wil ik ook vooral de huidige klanten tevreden blijven houden dus dat zal het tweede ding zijn waar ik me op ga focussen. Het derde ding wat ik wil aanpakken is innovatie. Een bedrijf als Klarna staat of valt met een goede oplossing. Natuurlijk worden producten veelal in Zweden ontwikkeld maar ik wil zeker weten dat de wens van de Nederlandse ondernemer daarin verwerkt zit. Die aansluiting, daar zal ik voor zorgen.”

Waar de voorgangers vooral de focus hebben gelegd op het vinden van nieuwe klanten, lijkt Nicolas dus nu zijn focus meer te verspreiden over het huidige klantenbestand, productontwikkeling en communicatie. Of dat betekent dat de grootste groei eruit is en het na Neckermann stiller zal worden? “Daar kunnen we nog niks over zeggen. We communiceren dat soort zaken pas als een handtekening gezet is. Klarna wil zeker zijn dat uitspraken onderbouwd kunnen worden”, aldus persvoorlichter Philipp Pudelko. Hij wordt snel aangevuld door Nicolas Debaig: “op dat vlak verwacht ik niet onder te doen voor mijn voorgangers, Neckermann was zeker niet de enige partij met wie we afgelopen tijd in gesprek zijn geweest en een nieuwe grote naam zou dus wel eens zeer snel kunnen volgen!” Dat belooft dus wat!

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten