Omzet door accepteren kadobon

Webwinkels kunnen meer omzet genereren door het accepteren van eigen of externe kadobonnen. Bij luxere artikelen zorgen een Irischeque, Tinteling of ANWB bon in ieder geval voor naamsbekendheid. 

Je hebt er zelf vast ook wel eens een gehad. Op een verjaardag, in een kerstpakket, of bij het 5jarig werkzaam zijn bij je vorige werkgever. Een Irischeque of Tinteling. Zo’n kadobon die je bij flink wat verschillende organisaties in kan leveren behalve natuurlijk bij diegene waar je normaal ook altijd komt. Dus moet je even goed bedenken wat je ermee wilt. Samen met je partner ga je savonds even op de bank zitten om dat boekje door te lezen. En dat doen de meesten. Al die bedrijven die erin staan krijgen opeens een minuut of fame. Want de aandachtsfactor bij een pagina in zo’n boekje is vele malen hoger dan bijv. op het internet.

Voor je naamsbekendheid alleen al is het een goede promotiefactor. Voor de omzet is het natuurlijk afhankelijk van je produkt en marge. Goedkoop zijn dit soort kadobonnen dan weer vaak niet. De marge die een Tinteling vraagt is bijv. al 30%. Dat hakt er nogal in. Zeker bij webwinkels is dit soms in een keer de volledige marge.

Daarnaast is het uitgeven van eigen kadobonnen het thema van 2009. Met tijdelijke acties die de webwinkel zelf via de voorpagina, Twitter, weblog of nieuwsbrief verspreid kun je zo impulsaankopen stimuleren. Bijv. een tijdelijke Zomeractie tot 10 augustus. Vul bij het kortingsveld summer2009 in en je krijgt 5% korting op je gehele bestelling! Dit soort acties blijken uit onderzoek populair en succesvol.

Daarnaast zijn kadobonnen een goed middel om extra interactie met klanten te krijgen. Bijv. een actie met een nieuwsbrief, enquete of wedstrijd. Laat klanten stemmen, vragenlijstjes invoeren of reageren en beloon ze door bijvoorbeeld 5 kadobonnen t.w.v. 25 euro, te besteden in je webwinkel, weg te geven. Die 25 euro brengt je gewoon extra omzet van vaste klanten, en op deze manier peuter je extra informatie los van je doelgroep!

Heb jij ook veel succesverhalen met het invoeren van een kadobon of andere actie? Laat het weten en reageer op dit bericht. Een kadobon kun je er niet mee winnen maar op prijs stellen we het wel.

 

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten