Overname AfterPay door Klarna? Nee!

Overname AfterPay door Klarna? Nee!

De achteraf-betaalwereld kan weer even rustig ademhalen. De overname van AfterPay door Klarna hing al even in de lucht, maar is op het laatste moment toch niet doorgegaan. Wij spraken beide achteraf-betaalproviders over de mogelijke aankoop en de toekomst voor de spelers zelf, nu de overname uiteindelijk niet doorgaat.

We hadden al een concept-artikel klaarliggen, want dat deze twee een keer met elkaar het gesprek aan zouden gaan over een mogelijke overname ligt toch wel wat voor de hand. In 2010 kwam het van oorsprong Zweedse Klarna al naar Nederland en het duurde even voor de Nederlandse webshops hiervoor warm liepen, maar het timmert inmiddels hard aan de weg. Het heeft echter voldoende investeerders om zich te richten op meer. Marktleiderschap bijvoorbeeld.

Daarvoor ligt AfterPay dwars. Deze Nederlandse speler is hier net wat langer actief en heeft door de jaren heen al heel wat grote klanten aan zich kunnen binden. Maar ook AfterPay kent haar eigen grenzen, want in Nederland zijn ze misschien heel groot, het buitenland veroveren zal voor AfterPay lastig zijn. En dus leek de overname eigenlijk wel logisch en jawel, beide partijen hebben daar recent zeer vergaande gesprekken over gevoerd.

Klarna: ‘Het liefst groeien we organisch’

“AfterPay had een mooie overname kunnen zijn”, aldus Klarna-woordvoerder Philipp Pudelko. “Natuurlijk kijken we, in de landen waarin we actief zijn, naar overnames maar het liefste groeien we organisch. Nu de overname van AfterPay niet doorgaat komen er natuurlijk middelen vrij  voor eigen groei. Of ik uitsluit dat we over enige tijd niet nog eens een bod zullen doen? Op dit moment is het zeker niet meer ter sprake, maar in een markt als deze kun je lastig twee jaar vooruit kijken.”

AfterPay: ‘In gesprek met andere partijen’

“Klarna is inderdaad een partij die op het oog veel overeenkomsten kent en we zijn dus open het gesprek aangegaan. Uiteindelijk bleek er toch verschil in visie, cultuur en businessmodel. Met name op het toekomstige gebied. We hebben er uitgebreid samen over gesproken en de gesprekken zijn heel intensief geweest maar uiteindelijk is er dus besloten niet samen verder te gaan”, bevestigt ook Stefan van den Berg van AfterPay.

Inmiddels zijn er gelukkig alweer gesprekken met andere partijen geweest. “AfterPay heeft ambities, ook over de grens, terwijl merchants vaak juist een sterke voorkeur hebben voor partijen uit de directe omgeving. Die de lokale cultuur begrijpen. Om onze buitenlandse ambities waar te kunnen maken gaan we dus samenwerken en we hebben direct gesprekken met andere partijen opgepakt nadat duidelijk was dat hier niets uitkwam.”

‘Nog veel kansen in Europa’

“Klarna lijkt op het eerste gezicht een logische partner maar gelukkig zijn er Europees gezien veel sterke spelers. Denk aan grote banken, creditcard-maatschappijen, partijen als PayPal of zelfstandige PSP’s die allemaal veel interesse hebben in achteraf betalen. Je merkt dat dit onderwerp momenteel sterk speelt.”

De nieuwe gesprekken zijn nog pril dus met wie deze gevoerd worden, daar wil Stefan niet te veel over kwijt, maar het gaat nu in ieder geval puur om een samenwerking. Al sluit Stefan een overname of een groots Europees avontuur dat uiteindelijk fuseert in een grote speler, zeker niet uit.

Duidelijk is in ieder geval dat het bedrijf momenteel haar ambities nog niet heeft verloren en veel vertrouwen heeft in de nu ingegane koers. “Of dat plan B is? Ik ben misschien geen geboren ondernemer maar weet genoeg van het ondernemerschap om te weten dat je bij dit soort zaken maar beter een sterk alternatief achter de hand kunt hebben. En de nieuwe gesprekken zijn nog vers, maar zijn al dermate positief dat ik hier nu al veel vertrouwen in heb!”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten