Valkuilen bij credit card betalingen

Credit cards zijn online de meest populaire betalingsvorm. Zes valkuilen waar webwinkeliers in kunnen vallen bij het accepteren van credit card betalingen.

Met betalingsvormen als iDeal kijken webwinkeliers zelf steeds minder naar credit cards. Toch zijn deze nog steeds zeer populair. Bijvoorbeeld door de recente "Niet tevreden? Geld terug!" reclames van Mastercard. Met een credit card betalen is voor de klant de meest veilige betalingsmethode. Voor veel mensen reden om bij nieuwe webwinkels de eerste betaling met een credit card te doen.

Veel webwinkels besteden het betalingsproces uit aan webdesigners en betalingproviders. Hierdoor hebben ze niet direct invloed hebben op deze paginas. Dat wil niet zeggen dat je niet goed moet opletten wat de klant hier tegenkomt. Vaak zitten hier de grootste afhaakmomenten.

Zes valkuilen bij het afrekenen (met een credit card):

  1. Marketingacties
    Veel webwinkels hebben marketingacties met bijvoorbeeld verzendkosten. Bij een bestelling boven de 25 euro vervallen de verzendkosten. Daar kan het enkel ervoor zorgen dat ze terug naar de produkten gaan, gaan twijfelen, uitstellen, en niet meer betalen. Alhoewel dit soort acties enorm succesvol zijn moet deze info niet meer terugkomen tijdens het afrekenen. Als mensen net zover waren dat ze hun credit card gegevens gingen invullen moet je mensen nog maar een doel geven. Afrekenen.
  2. Kosten
    Als mensen gaan afrekenen hebben ze de keuze gemaakt een bepaald bedrag over te maken. Als bij het betalen opeens blijkt dat een credit card betaling een toeslag van 3 euro heeft, is er een serieuze kans dat mensen afhaken. Ook al is het bedrag misschien gering, het is onnodig en geeft het gevoel van geld weggooien.
  3. Voorgeprogammeerde velden
    In Nederland is met name de Mastercard enorm populair. Toch is de kaartkeuze standaard meestal vooruit ingevuld op VISA. Mensen hebben een bepaalde ‘blindness’ voor velden die al ingevuld zijn en slaan die over. Met een ingevuld veld die ook nog eens meestal fout is is dat wel heel onhandig. Vul deze nog niet in of maak goed duidelijk dat hier nog geen keuze is gemaakt. Bijvoorbeeld door groene afvink icoontjes te tonen achter stappen die bewust genomen zijn.
  4. Foutmeldingen
    Een foutmelding bij een credit card betaling is altijd al genant. Helemaal wordt het genant als je een foutmelding geeft welke door een niet klantvriendelijke programmeur is bedacht. Maak duidelijk bij een foutmelding wat er mis gaat en hoe de klant dit gemakkelijk op kan lossen.
  5. Annuleren
    Credit card gegevens is een angstig proces. Waarom moet er dan zo’n grote duidelijke annuleren knop naast de verzendenknop? Hierop geef je de klant nog eens reden om zijn keuze te heroverwegen. Maak met name het verzenden klantvriendelijk.
  6. Klik maar een keer!
    Vroeger zag je ze veel. Van die teksten boven of onder de verzendknop met de tekst: "klik hier maar een keer. Meer keren klikken kan zorgen voor dubbele kosten!" Durf jij nog op een knop te klikken als er dit soort waarschuwigen bij staan? In plaats van te informeren moet je zorgen dat dit soort problemen niet kunnen ontstaan!

Inspiratie kwam mede vanuit een ouder Engelstalig weblog bericht. Ken jij tip nummer zeven? Reageer op het artikel. We zijn altijd benieuwd naar tips vanuit de praktijk!

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten