Zo bied je cadeaubonnen aan

Zo bied je cadeaubonnen aanDe cadeaubon is na al die jaren nog steeds erg populair. Veel consumenten kopen er een voor een vriend, familielid of collega, terwijl ze zelf graag ook wel een cadeaubon zouden willen hebben. Jouw webwinkel zou dus ook cadeaubonnen moeten aanbieden. Wij vertellen waar je dan op moet letten.

Uit recent onderzoek van RSR Research onder 99 retailers blijkt dat 69 van hen digitale cadeaubonnen aanbiedt, terwijl dat er twee jaar geleden tien minder waren die dit verkochten. En uit een enquête van NRF bleek dat ‘holiday-shoppers’ in 2012 meer dan 28 miljard dollar hebben uitgegeven aan cadeaubonnen! Als je je dan ook realiseert dat drie op de vijf consumenten heeft aangegeven dit jaar zelf graag een cadeaubon te krijgen, dan snap je wel dat de cadeaubon erg populair is.

Uit een ander onderzoek, van Shop.org, bleek dat 62 procent van de Amerikaanse consumenten op z’n minst één cadeaubon heeft aangeschaft tijdens het feestdagenseizoen, zowel in de winkel als online. En van deze cadeaubon-kopers heeft tweederde cadeaubonnen voor specifieke winkels aangeschaft.

Onder de mensen die een online cadeaubon hebben aangeschaft werd door 41 procent gemiddeld tussen de 25 en 49 dollar per cadeaubon uitgegeven, terwijl 45 procent tussen de 50 en 100 dollar uitgaf. Vier op de tien mensen liet de bon of plastic kaart eerst naar het eigen thuisadres bezorgen.

Maak het aankopen en inwisselen simpel
Mocht je door al die prachtige cijfers nu zelf cadeaubonnen willen aanbieden, let dan wel op een aantal zaken. Zo is het belangrijk dat je zowel het aankoop- als het inwisselproces zo makkelijk mogelijk laat verlopen. Maak het de consument, die een cadeaubon wil aanschaffen, niet onnodig lastig door ‘m allerlei velden te laten invullen. De kans is groot dat degene die bij jou een online cadeaubon haalt, geen klant is bij je en ’t aanschaft voor een vriend of vriendin die wél regelmatig bij jou shopt. Mocht je de cadeaubon-koper graag als terugkerende klant willen hebben, dan moet zijn eerste kennismaking met je shop natuurlijk wel aangenaam zijn!

En natuurlijk moet het inwissel-proces ook gemakkelijk kunnen gebeuren. Als iemand z’n cadeaubon inwisselt, dan is diegene uiteraard van plan om bij je te kopen, dus een registratie (of login bij bestaande klanten) is helemaal niet zo raar. Maar zorg er ook hier voor dat diegene niet onnodig veel velden hoeft in te voeren of allerlei moeilijke codes hoeft over te typen.

Cadeaubon met smartphone of tablet verzilveren
Is je webwinkel wel helemaal mobile-ready? En is de cadeaubon ook via een smartphone of tablet gemakkelijk te verzilveren? We leven nou eenmaal in een tijd waarin showrooming erg populair is. Consumenten bekijken in een stenen winkel een product en zoeken dan online naar goedkopere prijzen. Wat nou als ze bij jouw webwinkel terechtkomen, zich weer herinneren dat ze een cadeaubon van jou in hun portemonnee hebben, maar tijdens het verzilveren ervan ontdekken dat je site niet meewerkt? Voorkom dit pijnlijke moment en zorg er dus voor dat ook mobiele bezoekers hun cadeaubon bij jou kunnen inwisselen!

Maak reclame voor je cadeaubon!
Maak ook niet de fout om de pagina waarop cadeaubonnen kunnen worden gekocht te verstoppen op je homepage. De cadeaubon kan nou juist zoiets zijn waar je als klant misschien niet één-twee-drie aan denkt, maar waar je wel over na gaat denken als je het voorbij ziet komen. Heel veel klanten weten niet eens dat hun favoriete webwinkel cadeaubonnen verkoopt! Maak ze dat dus duidelijk door een klein bannertje of een tekstlink op de homepage of in je nieuwsbrieven. Een paar weken voordat de feestdagen losbarsten kun je je fans en volgers op Twitter, Facebook en Google+ ook een aantal keer wijzen op het feit dat je cadeaubonnen verkoopt. Je maakt al reclame voor de producten die je op je website aanbiedt, dus waarom niet ook voor de cadeaubonnen die je verkoopt?

Ga met je tijd mee
Als je een cadeaubon online bestelt, dan is er – hopelijk – natuurlijk de optie om die cadeaubon naar een bepaald adres te sturen. Voor bestaande klanten kun je de optie inbouwen om de cadeaubon naar hun eigen, eerder al opgegeven, thuisadres te versturen. Voor niet-bestaande klanten kun je die optie ook geven, maar die moeten dan wel eerst hun thuisadres opgeven. Maar vergeet ook niet de andere bezorgopties! Laat klanten bijvoorbeeld je cadeaubon printen, of via de mail opsturen naar iemand. Of wat dacht je van de mogelijkheid om iemand via Facebook (of een ander sociaal netwerk) een cadeaubon te laten versturen? Als je helemaal hip wilt doen, kun je misschien ook een cadeaubon maken die te personaliseren is door er een YouTube-video, Soundcloud-opname of Instagram-foto aan toe te voegen.

Bied je al cadeaubonnen aan via je site, zet ze dan wat meer in de schijnwerpers. Verkoop je er nog geen, dan is dit misschien wel hét perfecte moment om eraan te beginnen, want de feestdagen komen eraan!

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten