Betalen met AfterPay en PayPal steeds populairder

Betalen met AfterPay en PayPal steeds populairder

In Nederland wordt het betalen van online aankopen steeds vaker gedaan met AfterPay en PayPal. Desondanks blijft iDeal wel gewoon de meest gebruikte online betaalmethode. Het aandeel van deze betaalwijze bleek het afgelopen halfjaar zelfs hoger te zijn dan dezelfde periode vorig jaar.

Dit blijkt uit cijfers van de eCommerce Payment Monitor, uitgevoerd door GfK. Daaruit kwam ook naar voren dat in de eerste helft van dit jaar er bijna 67 miljoen online aankopen zijn gedaan. Daarvan werd 56 procent betaald met behulp van iDeal. Vergelijken we dat met de eerste zes maanden van vorig jaar, dan zien we dat het aandeel toen 54 procent was.

Meer aankopen vanaf mobiel apparaat
Volgens Thuiswinkel.org, dat samen met iDeal betrokken was bij het onderzoek, komt dit voornamelijk doordat men aankopen vanaf een mobiel apparaat steeds vaker met iDeal afrekent. Werd vorig jaar nog één op de vier aankopen via de smartphone afgerekend met iDeal, nu ligt dat aandeel op 35 procent.

Na iDeal is de creditcard nog steeds het meest gebruikte betaalmiddel. Die kaart werd in twaalf procent van de gevallen getrokken voor online betalingen, een stabiel gebleven aandeel. Betaalmethodes die wel steeds populairder zijn geworden, zijn AfterPay en PayPal.

Online aankopen in Nederland, per betaalmethode

AfterPay en PayPal sterke stijgers
In de eerste zes maanden van vorig jaar waren er ruim 727.000 online aankopen die met AfterPay werden betaald. Nu, in de eerste zes maanden van dit jaar, is het aandeel van AfterPay van 1 naar 2 procent gegaan om uit te komen op bijna 1,4 miljoen online aankopen die met deze betaalmethode zijn afgerekend. AfterPay is vooral populair bij online fashion-aankopen, waar haar aandeel momenteel 4 procent bedraagt. Bij schoenen- en lifestyleaankopen is het aandeel zelfs 5 procent geworden.

Ook PayPal groeit hard in ons land. De Amerikaanse betaalmethode was in de eerste helft van dit jaar goed voor 5 procent van alle online aankopen, daar waar dat vorig jaar nog 4 procent was. Deze betaalmethode blijkt vooral gretig aftrek te vinden in de media- en entertainmentcategorie, wat overigens de grootste sector binnen de ecommerce is op basis van het absolute aantal online aankopen. Het aandeel van PayPal in deze categorie is acht procent, waar het vorig jaar zes procent was.

Betalen vanaf mobiel of tablet
GfK keek ook naar hoe wij Nederlands onze online aankopen doen en daaruit blijkt dat de desktop en laptop met 77 procent nog steeds torenhoge favoriet zijn. Smartphones vertegenwoordigen 6 procent van alle online aankopen, terwijl de tablet een aandeel van 14 procent heeft. Het gemiddelde bedrag bij een aankoop via de smartphone steeg met 27 procent naar 55 euro en bij een aankoop via de tablet met 21 procent naar 98 euro.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten