Buckaroo lanceert vernieuwd creditmanagementsysteem

Buckaroo lanceert vernieuwd creditmanagementsysteem

Buckaroo is een betaalprovider die vooral opereert in het mkb, met mooie klanten aan de bovenkant van het middensegment. Het leek even stil rond het bedrijf maar afgelopen jaar is naar eigen zeggen veel achter de schermen verbeterd en onthuld. Zo lanceerde het onder andere een POS-oplossing  en momenteel worden enkele andere vernieuwingen getest. Zo lanceert Buckaroo een nieuwe tool voor het creditmanagement en wordt het dashboard voor klanten compleet vernieuwd.

Buckaroo is één van de grotere betaalproviders, zowel in aantallen klanten als in transacties, en het is daarom lastig dit soort spelers in een vakje te plaatsen. Maar als we even doorvragen bij commercieel directeur Jeroen Jungerius, dan geeft hij aan dat als hij een ijkklant zou moeten noemen deze in de bovenkant van het middensegment ligt. Pathé of de Staatsloterij bijvoorbeeld. Twee spelers die zeker online omzet realiseren, maar misschien niet de eerste namen zijn waarbij je denkt aan ecommerce. Maar voor Buckaroo hoeft je niet in de ecommerce actief te zijn om een interessante klant te zijn. Zo werkt het voor telecombedrijven, overheden, (groothandels in) de business-to-business, waarbij de sterke groei van de abonnementen-economie duidelijk doorklinkt, of een speler als RTL.

‘iDeal mogelijk naar model van telecombedrijven’

Buckaroo heeft daarmee een sterk marktaandeel in online transacties veroverd en kan worden omschreven als een stabiel groeiende organisatie. “Qua iDeal-transacties hebben we afgelopen jaar een groei van zo’n 40% gezien en in totaal zijn we zelfs ruim 50% in transacties gestegen ten opzichte van 2015, al doet Buckaroo wel meer dan een gemiddelde iDeal-betaling”, geeft Jeroen direct aan. Hij verwijst graag naar het Emerce 100-onderzoek waarin Buckaroo voor de derde keer als beste uit de test kwam, al moet het dit jaar die plek delen.

De payment service provider wil zich profileren als een solide en vooral nette totaaloplossing, want prijsvechters zijn er volgens Jeroen al genoeg en die markt is bijzonder sterk in beweging. Het zou hem niet verbazen als uiteindelijk iDeal zelf geen geld meer hoeft te kosten. “Vergelijkbaar met het model van telecombedrijven. Die rekenen niet zozeer meer per belminuut of sms’je maar rekenen jou vooral af op je dataverbruik. Mogelijk dat de betaalmarkt daar in de nabije toekomst ook wel naartoe gaat.”

‘Backend van Buckaroo was aan vernieuwing toe’

Met zo’n vijftien programmeurs in huis en indien mogelijk hulp vanuit de moederorganisatie is Buckaroo altijd wel aan het vernieuwen, al geeft Jeroen aan dat er afgelopen jaar vooral veel achter de schermen is gebeurd. “Onze complete datacenters zijn verhuisd. De servers en data zijn nu bij Intrum Justitia ondergebracht. Daar merkt een klant in eerste instantie misschien helemaal niets van, maar dat soort aanpassingen zijn voor ons wel spannend.”

Dit jaar zal de klant ook meer van de veranderingen gaan zien. Zowel grotere als kleinere updates worden nu uitgerold. Zo is sinds kort Klarna geïntegreerd. “Of dat niet laat is? Nou, voor de Nederlandse markt was hier eigenlijk geen vraag naar, omdat we al een eigen oplossing bieden en gekoppeld zijn met AfterPay. Maar we kijken met Buckaroo wel steeds actiever naar de andere landen waarin Intrum Justitia actief is en zien in Scandinavië of het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld wel mogelijkheden.” Verder is het bedrijf actief betrokken bij de lancering van MasterPass, de online portemonnee van Mastercard. Die samenwerking is er al heel lang, maar de lancering zit er nu aan te komen en gaat specifiek in Nederland en Italië lokaal gepromoot worden.

Maar de twee grootste veranderingen op dit moment zijn de nieuwe klantendashboards. Zo is de hele creditmanagement-tool vernieuwd. “Een klant zal zijn creditmanagement nu veel beter kunnen analyseren en organiseren. Qua mogelijkheden was Buckaroo volledig, maar qua look & feel en het verkrijgen van de inzicht in deze data was er zeker verbetering mogelijk. Hier is hard aan gewerkt en de feedback die van verschillende klanten was ontvangen wordt hierin toegepast”, aldus Jeroen. Daarnaast was het Payment Plaza, het algemene klanten-dashboard, wel aan vernieuwing toe. Deze wordt waarschijnlijk deze maand nog gelanceerd. “De nieuwe versie is al af, dus het is even afwachten hoe de pilots worden ervaren. Maar we verwachten deze snel voor alle klanten live te zetten.”

Buckaroo factuur

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten