14% buitenlandse bestellingen bij NLse webwinkels

14% bestellingen bij Nederlandse webwinkels komen uit het buitenlandNederlandse webshops zagen in het eerste kwartaal van 2014 het percentage bestellingen uit het buitenland nagenoeg verdubbelen ten opzichte van 2013. In de eerste drie maanden van dit jaar werd 14% van de bestellingen bij Nederlandse webshops geplaatst door buitenlandse consumenten. Hiermee is dit percentage nagenoeg verdubbeld ten opzichte van het eerste kwartaal 2013, toen het op minder dan 8% lag.

Het blijkt uit onderzoek van Paazl, leverancier van verzendsoftware, die miljoenen pakketzendingen van ruim zeshonderd Nederlandse online retailers analyseerde. Volgens Bernard Schreiner, directeur van Paazl, is Nederland bezig met een inhaalslag. Hoewel het percentage buitenlandse bestellingen bij Nederlandse webwinkels stijgt, is dit namelijk nog steeds lager dan in andere Europese landen. Zo meldde onderzoekspanel Shopping2020 in 2013 dat 27% in Duitsland geplaatst wordt door buitenlanders, nauw gevolgd door Groot-Brittannië met 24%. Nederland staat inmiddels gelijk met Frankrijk, dat volgens Shopping2020 ook 14% uit het buitenland zag komen.

België voorop, daarna UK en Duitsland
De meeste buitenlandse bestellingen komen uit onze buurlanden. Koploper is België, dat in het eerste kwartaal van 2014 verantwoordelijk was voor 58% van de buitenlandse bestellingen in Nederland. Een jaar eerder lag dit aandeel nog op 67%, wat erop wijst dat de Nederlandse online afzetmarkt diverser wordt. Dit wordt mede bevestigd door de groei van het aandeel uit Frankrijk, dat steeg van 2% in het eerste kwartaal van 2013 naar ruim 7% een jaar later. Ook het relatieve aantal bestellingen uit Groot-Brittannië is gestegen; van minder dan 5% aan het begin van 2013 naar bijna 8% in het begin van 2014. Het percentage uit Duitsland is constanter en ligt net als een jaar geleden rond de 18%.

Ook steeds meer bestellingen buiten Europa
Niet alleen de Europese consument weet de Nederlandse webshop steeds beter te vinden. Ook het percentage bestellingen door niet-Europeanen stijgt. Waar in begin 2013 nog 1% afkomstig was uit niet-Europese landen, is dit is een jaar later gestegen naar 6%.

Einde groei voorlopig nog niet in zicht
Bernard Schreiner kent deze verschuivingen toe aan online retailers, die hun pijlen steeds nadrukkelijker richten op andere internationale afzetmarkten. Een drijfveer achter deze trend noemt Schreiner het verdwijnen van logistieke barrières. “Online retailers vinden steeds makkelijker aansluiting bij de juiste vervoerders. Ook stijgt het vertrouwen van de consument in bestellen over de grens. Dit zal alleen maar verder verbeteren nu de Europese wetgeving voor cross-border e-commerce volgende maand van kracht wordt. Met onze traditie als handelsland zou het zomaar kunnen dat over enkele jaren de helft van onze bestellingen uit het buitenland komt.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten