Amerika sluit zeventig nep-webwinkels

Amerika sluit zeventig nep-webwinkelsZeventig webwinkels zijn gesloten door de Amerikaanse overheid, omdat zij namaakartikelen verkochten. De operatie was onderdeel van ‘Project Copy Cat’, waarbij er onder andere wordt geprobeerd om webwinkels op te sporen die inbreuk maken op het merkenrecht.

De zeventig webwinkels kwamen aan het licht toen er door de overheid undercover-aankopen werden gedaan. Na de aankopen werd door de echte merkrechthouders bevestigd dat het om namaakproducten ging. Het ging in de zeventig gevallen onder andere om de populaire koptelefoons van Dr. Dre, tassen van Louis Vuitton en truien van San Francisco 49ers en Oakland Raiders. Hoewel de Amerikaanse overheid de websites sloten, verscheepten deze webwinkels hun nepproducten niet vanuit Amerika. Vanwaar wel is niet bekend.

Niet van echt te onderscheiden
De websites leken niet alleen op de originele, officiële websites, maar gebruikten ook afbeeldingen van SSL-certificaten om de consument het idee te geven dat die zaken deed met een betrouwbare webwinkel. De Immigration and Customs Enforcement claimt dat het voor de meeste consumenten onmogelijk was om de ‘nepwebwinkel’ van de echte te onderscheiden. Volgens directeur Jon Morton waren de nep-sites haast identieke kopieën van de legitieme sites en boden ze goederen of diensten aan die dicht tegen de officiële prijzen aan zaten om de consument nog meer te misleiden.

Al ruim achthonderd sites uit de lucht
De afgelopen twee jaar heeft de overheidsorganisatie al meer dan achthonderd van dit soort sites uit de lucht gehaald. Op de in beslag genomen websites prijkt een afbeelding die internetgebruikers voor opzettelijke schending van het copyright waarschuwt. Deze waarschuwingsafbeeldingen zouden zo’n 103 miljoen unieke views hebben gehad.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten