Mcommerce

De mobiele telefoon (of mcommerce) speelt al jaren een steeds belangrijkere rol binnen de ecommerce. Niet zo gek dus dat de noodzaak om het mobiele verkoopkanaal te optimaliseren of een app te lanceren steeds groter wordt. Op deze pagina vind je alles wat we hebben geschreven over mobiel shoppen, webwinkel-apps en andere mcommerce-ontwikkelingen.

Nieuws over mcommerce

Onze laatste nieuwsberichten over mcommerce zijn:

Kosten van een mobiele appSteeds meer mensen shoppen het liefst via hun hun mobiel, met als voornaamste reden dat ze hun telefoon altijd bij zich hebben.

Softwarevergelijker Capterra deed eind 2021 onderzoek naar consumentengedrag van Nederlanders boven de achttien jaar. Hieruit bleek dat in 51 procent van de online winkelsessies de smartphone wordt ingezet.

Focus verleggen van desktop naar mobiel.

Het betekent niet dat de daadwerkelijke transactie ook werd gedaan via de mobiel, maar het onderstreept wel het belang van een mobiele site of app in de klantreis. Webwinkeliers werken dan ook steeds vaker volgens het principe mobile first, waarbij de ontwerpen zijn afgestemd op de mobiele gebruiker.

Mcommerce is onmisbare factor in aankooptraject

Mcommerce: ecommerce-aankopen via de smartphoneHoewel (nog) niet alle online aankopen via de mobiel worden geplaatst, is mcommerce uitgegroeid tot een onmisbare factor binnen het aankooptraject. Er zijn meerdere manieren waarop je kunt inspelen op deze ontwikkeling. Naast dat je een app kunt lanceren, kun je er ook voor kiezen om je mobiele website te optimaliseren of gebruik te maken van PWA’s (progressive web apps).

Een native app biedt de meeste mogelijkheden. Het vraagt echter een forse investering, terwijl het gebruik regelmatig tegenvalt. Dat komt enerzijds omdat consumenten niet van elke webshop waar zij wel eens iets kopen een app willen installeren. Anderzijds is dit omdat de meeste mensen na verloop van tijd slechts een handjevol apps actief gebruiken en de rest nauwelijks wordt aangeraakt.

App-gebruikers bestellen vaak meer en vaker.

Dit neemt niet weg dat als je een native app uitbrengt dit je ook veel kan opleveren. Zo bestellen app-gebruikers over het algemeen meer en vaker. Ook is het koppelen van loyaliteitsprogramma’s makkelijk(er) via een app. Slaag je er bovendien in om een app te lanceren die behoort tot de favorieten van je klanten, dan kan dit je omzet een flinke boost geven.

Mobiele app versus PWA

Een PWA staat voor progressive web app en valt te omschrijven als een website die zich gedraagt als een app. Het voordeel van een PWA is dat het minder ruimte inneemt dan een native app en bovendien alle mogelijkheden van de site en de telefoon kan gebruiken. Je kunt het zien als een mobiel kanaal dat is doorontwikkeld.

Sowieso worden de verschillen tussen mobiele sites en apps, mede door de mogelijkheden van PWA’s, steeds kleiner. Dit is zowel voor consumenten als webwinkeliers een gunstige ontwikkeling. Omdat steeds meer bedrijven een app hebben, is de beschikbare ruimte op veel telefoons klein geworden. Hierdoor zijn veel mensen wat terughoudend om nieuwe applicaties te installeren. En voor webwinkeliers is een PWA doorgaans goedkoper dan de ontwikkeling van een native app.

Wat kost een app?

Wat kost een mobiele app?Net als bij webwinkelsoftware kun je bij apps kiezen voor een maatwerkoplossing of een SaaS-model, waarbij het raamwerk al staat. Wil je een app laten ontwikkelen, dan kost dit je al snel (tien)duizenden euro’s. De meeste programmeurs hebben nu eenmaal geen gering tarief. Bovendien gaat er in de ontwikkeling van een goedwerkende app over het algemeen meer tijd zitten dan begroot.

Kies je voor een oplossing van een SaaS-aanbieder, dan lopen de kosten ook erg uiteen. Hoe meer functionaliteiten je wilt, des te hoger het maandbedrag wordt. Naast de kosten voor (de ontwikkeling van) de applicatie(s) betaal je voor het toevoegen van de app(‘s) aan de Google Play Store en/of de Apple App Store.