Volg Webwinkel Weblog

De mobiele consument volgens Zappos

De mobiele consument volgens ZapposVoor veel webwinkeliers is de mobiele consument nog een mysterie. Niet voor Zappos. De online kledingwinkel, die bekend is geworden met de verkoop van schoenen, zet hevig in op mcommerce en heeft zijn app dan ook drastisch aangepast. Tijdens het testen, tweaken en verwerken van feedback ontdekte het onder andere een groot verschil tussen smartphone- en tabletgebruikers.

Aki Iida is Head of Mobile bij het ecommerce-bedrijf en vertelt in een interview met eMarketer dat de smartphone-gebruikers in twee groepen zijn op te delen: zij die de app of mobiele site alleen gebruiken om artikelen te bekijken en de daadwerkelijke bestelling pas voltooien op een pc en zij die ook daadwerkelijk via de app of mobiele site hun bestelling plaatsen.

Gebruikersgedrag zelfde bij app als bij website
"Het is een combinatie van beide. Er zit zeker vooruitgang in: meer mensen voltooien hun volledige bestelling nu via een mobiel apparaat. Maar we zien ook een aantal consumenten die de app-ervaring goed vinden, maar alsnog aarzelen om daar de bestelling te voltooien, omdat ze de artikelen eerst op een groter scherm beter willen bekijken." Als er wordt gekeken naar conversiecijfers, valt het Iida op dat een gebruiker niet de app erbij pakt en per se iets koopt. Een groot gedeelte gebruikt de app alleen om wat artikelen te bekijken, dus volgens de Iida is het gebruikersgedrag bij de app prima te vergelijken met dat van de website.

Een significant aantal mensen gebruikt de mobiele apps overigens niet onderweg, maar gewoon thuis. "Maar als je kijkt naar het verkoop-patroon, dan zien we dat er de hele dag door bestellingen plaatsvinden. Dit vertelt mij dat klanten ook onderweg wel bestellen. Maar dit kunnen dus ook mensen zijn die op hun werk zijn of op stap.”

Tablet anders dan smartphone
Wat tablets betreft is het een heel ander verhaal, vindt Iida. Die verschillen volgens hem heel erg van telefoons. De smartphone lijkt qua gedrag en gebruik van de consument eerder op de desktop. Tablets worden vooral buiten werktijden en in weekenden gebruikt. "Ik denk dat met een smartphone of pc iemand echt bezig is om een bestelling te plaatsen, terwijl de tablet meer gebruikt wordt zoals bijvoorbeeld het vasthouden van een boek. Het wordt meer gebruikt tijdens iemands vrije tijd, het is ontspannend. Het is dan ook niet iets wat je zou doen achter een bureau, maar juist als je eventjes een halfuur gaat liggen of onderuit zitten."

Volgens Iida 'verlengt' de mobiel de dag. Er wordt niet alleen overdag geshopt, maar ook 's morgens bij het ontbijt of 's avonds op de bank. Maar ook in een iets groter perspectief verlengt de mobiel de shoppingsperiode. En dat kan voor webwinkels een zege zijn, want langere weekenden of vakanties - en dan met name in de zomer - zijn niet de ideale tijden om veel te verkopen. Met de opkomst van de smartphone is dit echter anders.

Vorige artikel
Volgende artikel
Trefwoorden

MobielMcommerceZappos


Gerelateerde atikelen
Reageer
comments powered by Disqus

Laatste reacties
Nu op het Webwinkel Forum
Vraag

Waarom bezoek jij Webwinkel Weblog?

  • Heb een webwinkel
  • Heb meerdere webwinkels
  • Werk bij een webwinkel
  • Bieden webwinkel software
  • Werk voor (een) webwinkel(s)
  • Wil graag een webwinkel
Interessante trefwoorden

McommerceEcommerceLanceringVrouwenCijfersNicheLudiekInspiratieAmazonTipsWebwinkelPopupstoreVerzendkostenWebwinkelsoftwareOnderzoekIdealPostnl