Ecommerce groeit in Griekenland

Ecommerce in GriekenlandDe kranten staan helaas vol met cijfers over een mogelijk faillissement van Griekenland. Het land kampt met enorme schulden en die lijken alleen maar groter te worden door allerlei tegenvallende cijfers. Reden voor ons om te kijken of het met de Griekse ecommerce ook zo slecht gaat. Het tegenovergestelde is waar, de Griekse webwinkels doen het beter dan ooit!

Ecommerce in Griekenland
Het blijkt lastig om veel informatie over de Griekse webwinkels te vinden. Organisaties die wel cijfers naar buiten brengen over landen als Italië, Portugal en Spanje, zwijgen over Griekenland. En terwijl de omzet van Spanje en Italië al relatief laag was, omzet van ecommerce in Griekenland is nog lager waardoor de meeste webwinkels in het land onder de radar zijn gebleven.

We ondervroegen enkele Griekse vrienden om ons kennis te laten maken met de grotere webwinkels uit Griekenland en ontdekten webwinkels als e-shop.gr, getitnow.gr en plaisio.gr. Onze eerste indruk bracht nog een groot "oscommercegevoel" met zich mee maar na wat onderzoek blijken het inderdaad serieuze webwinkels.

E-shop.gr
De eerste webwinkel heeft aardig wat bekers en prijzen in de header staan en blijkt inderdaad een flinke jongen. E-shop.gr heeft meer dan honderdduizend bezoekers per dag die meer dan vijfduizend artikelen per dag bestellen. In totaal heeft deze webshop uit Griekenland al meer dan een half miljoen artikelen verkocht sinds de oprichting in 1998. Een flinke krachtpatser dus!

Getitnow.gr
De tweede webwinkel biedt een aanbod van meer dan driehonderdduizend artikelen. Het grootste succes zit hem in de elektronica maar het aanbod is inmiddels een stuk groter dan dat. De Griekse webwinkel heeft dagelijks meer dan zeventigduizend bezoekers en is eigendom van drie grote investeerders waarvan Panos Germanos met 57% de grootste is.

Plaisio.gr
Last but not least, Plaisio, is al sinds 1999 actief. Het maakt deel uit van een enorm multichannel netwerk met allerlei winkels, catalogi en dus ook een online shop. Die zou maar 5% van de omzet genereren van het hele bedrijf, maar dat dit toch een stevig bedrag is blijkt wel uit de meer dan honderdduizend dagelijkse bezoekers, een half miljoen geregistreerde leden op de website en zeventigduizend op Facebook. Het maakt Plaisio een serieuze speler in de Griekse ecommerce.

Cijfers uit Griekenland
De cijfers van ecommerce over heel Zuid Europa vallen wat tegen en als we kijken naar de totale populatie van Griekenland en deze vergelijken met de omzetcijfers dan vallen ook de Griekse ecommerce cijfers ons nog wat tegen. In 2010 is de totale ecommerceomzet gestegen naar ongeveer anderhalf miljard euro. Dat was toen een groei van ongeveer 75%. Dit jaar zou de omzet kunnen verdubbelen naar drie miljard euro. Deze cijfers zijn pure ecommerce, en B2B omzet dat via het internet gegenereerd wordt, is hierin dus niet meegenomen. Bron: eltrun.gr

Het zijn nog relatief lage cijfers maar als je bedenkt dat er in 2010 nog maar een miljoen online shoppers waren en dat dit aantal in 2011 al verdubbelt, is het duidelijk dat deze markt enorm in opkomst is. Ongeveer twaalf procent van de totale internetgebruikers van Griekenland zal in 2011 voor het eerst een online aankoop doen. Eenmaal overtuigd blijft de meerderheid ook actief. Van de totale groep van online shoppers in 2010 had iets meer dan de helft van de online shoppers zelfs vijf of meer keer iets online gekocht, en in het jaar daarmee meer dan 1500 euro uitgegeven.

Het zijn vooral mensen tussen de 25 en 34 die de stap durven te maken. De grootste barriere in het land blijkt nog altijd de veiligheid van het online betalen te zijn. Lang niet alle Grieken zijn bereid om online hun creditcardgegevens af te staan en een alternatief zoals het Nederlandse iDeal is er niet echt.

Bestverkochte producten zijn hard- en software, elektronica, reizen, hotelboekingen en boeken. Huishoudelijke artikelen, kleding en cosmetica staan in Griekenland nog niet in de top maar zijn wel flink in opkomst.

Een webwinkel het antwoord voor bedrijven?
Ecommerce maakt dit jaar in Griekenland dus een enorme opkomst. Niet alleen vanwege de internetpopulatie. Ook Griekse bedrijven maken graag de omslag naar het net. Uit recent onderzoek blijkt dat zes op de tien kleine en middelgrote bedrijven meer willen doen met internet om zo, ondanks de tegenvallende economische cijfers in het land, kansen tot groei en winstgevendheid te realiseren.

Bedrijven die in Griekenland online willen verkopen moeten vooral letten op de factoren gemak (voor 76% doorslaggevend) veilige methoden om te betalen (69%) en een groot aanbod (65%). Andere belangrijke factoren zijn het hebben van aanbevelingen van vrienden of andere online kopers.

Met vertrouwen, aanbod en gemak kun je dus een grote nieuwe markt aanboren die nog in de kinderschoenen staat, maar binnen een periode van eerder maanden dan jaren, zichzelf verdubbelen zal. Zal het oprichten van een webwinkel dan de manier zijn waarop het Griekse bedrijfsleven, alsnog de economische situatie van het land redden kan? Wie weet. Wij hopen het natuurlijk van harte.

Disclaimer
Met speciale dank aan Prokopis voor verschillende controles en vertalingen.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten