Europeanen kopen niet over de grens

Met iets meer dan een week voor de Europese verkiezingen blijkt het dat er nog duidelijke grenzen zijn. Slechts 7% van de Europeanen heeft wel eens online iets in een ander Europees land gekocht.

Alhoewel via het internet het eigenlijk heel gemakkelijk zou moeten zijn om vele honderden kilometers weg iets te bestellen blijken er in Europa duidelijke grenzen. Dat wat Amazon.com in Amerika wel red lijkt in Europa niet mogelijk. De belangrijkste redenen die in de bron Office of Fair Trade, naar voren kwamen zijn het talenverschil, hoge verzendkosten en after-sale problemen.

Tot zover de werkelijke onderzochte resultaten. Mij persoonlijk verbaast het percentage van 7% me niet en lijkt het me dat de genoemde problemen niet de enige boosdoeners zijn. Natuurlijk speelt de taal een grote rol. Nederlanders zijn nou eenmaal geneigd om te zoeken via Google.nl met Nederlandse trefwoorden. Het is niet dat ik niet in een Franse of Duitse webwinkel WIL bestellen, ik kom ze simpelweg nooit tegen als ik onderzoek doe. Vergelijkingswebsites als Beslist.nl en Vergelijk.nl of zoekresultaten in zoekmachines leveren mij enkel Nederlandse webwinkels op.

Vooral dat laatste wordt in het onderzoek weinig over genoemd maar volgens mij zijn zoekmachines er zo op gebouwd dat het vrijwel altijd lokale resultaten toont. Zelfs als ik op Engelstalige trefwoorden zoek. Zelfs Belgische webwinkels kom ik maar zo nu en dan tegen.

Wat je niet kent, daar bestel je niet. Lijkt me vrij duidelijk. Het lijkt me dan ook een punt dat waarschijnlijk de komende jaren nog wel zo zal blijven. Wil je toch actief worden op de Duitse, Engelse of Belgische markt? In mijn ogen is er dan maar een oplossing. Een tweede webwinkel hosten, in de lokale taal en met een lokale .de of .be domeinnaam.

Wie heeft er vergelijkbare of juist hele andere ervaringen?

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten