Tshirts.com verkocht voor 1,3 miljoen

Tshirts.com verkocht voor 1,3 miljoen

Dat domeinnamen steeds meer opleveren bewijst de verkoop van Tshirts.com, de domeinnaam leverde op de veiling 1,26 miljoen dollar op, ongeveer een miljoen euro. Veel andere domeinnamen werden niet verkocht op de veiling.

In de begintijden van het internet en voor de crisis losbarstte gingen domeinnamen soms voor nog absurdere bedragen over de toonbank. Zo leverde Sex.com ooit 14 miljoen dollar op en werd Diamonds.com voor 7,5 miljoen verkocht. Deze veiling stonden er ook mooie namen op de lijst, al wisselden die niet allemaal van eigneaar.

Veel domeinnamen bleken overgewaardeerd

En dat is niet zo vreemd, want de prijzen van domeinnamen lijken de pan uit te rijzen. Voor xxx.com werd minimaal 5 miljoen gevraagd door de eigenaar, een bedrag wat niemand er voor over bleek te hebben. De veilingmeester was dan ook van mening dat veel van de domeinnamen ‘overpriced’ waren.

Tshirts.com bleek wel waardevol

Uiteindelijk kregen slechts 19 domeinnamen een andere eigenaar, waaronder dus Tshirts.com dat voor 1,26 miljoen dollar van eigenaar wisselde. Domeinnamen veilingen in de Benelux kennen meestal lagere bedragen, zo leverde Erotiek.nl onlangs 40.000 euro op. Domeinnamen als autos.nl, laarzen.nl en (jawel, het Nederlandse broertje) tshirts.nl leverden op dezelfde veiling meer dan 10.000 euro op.

Beschrijvende namen scoren in zoekmachines

Of domeinnamen deze flinke bedragen ook waard zijn? Tshirts.com zou van plan zijn op de website een tool te plaatsen waarmee bezoekers bij verschillende aanbieders kleding kunnen zoeken en aankopen. Om de investering van 1,26 miljoen dollar eruit te halen zullen er zo’n 300.000 tshirts verkocht moeten worden via de website. Een goede, beschrijvende domeinnaam kan hier wel aan bijdragen, uit onderzoek in 2010 bleek dat domeinnamen die het betreffende product letterlijk beschrijven beter scoren in zoekmachines.

Toch komt er meer kijken bij het succesvol maken van een website, en de grootste internetsuccessen hebben vaak geen beschrijvende domeinnaam. Niemand zou jaren geleden meer dan enkele tientjes neergeteld hebben voor de domeinnaam Bol.com, het is het succes van het bedrijf dat de echte waarde toevoegt.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten