Coolblue en Zalando hebben grote aantrekkingskracht

Coolblue en Zalando hebben grote aantrekkingskracht

In een onderzoek naar de aantrekkingskracht en reputatie van organisaties hebben Coolblue en Zalando hoge ogen gegooid. De twee webwinkels eindigden op de respectievelijk 58ste en 124ste plek in een jaarlijks onderzoek onder hoogopgeleide professionals. Shell werd voor de achtste keer in elf jaar eerste.

Het zakenblad Incompany doet drie keer per jaar een grootschalig onderzoek. Een daarvan is de Incompany 500, waarin wordt gekeken naar de aantrekkingskracht en reputatie van bedrijven. Volgens het blad blijft de top tien een “staalkaart van het grote Nederlandse bedrijfsleven”, maar toch zijn uit de gehele lijst een aantal interessante conclusies te trekken. Oude, traditionele bedrijven worden van hun troon gestoten, terwijl nieuwe (online) bedrijven flink stijgen op de lijst.

Online aanwezigheid goed voor aantrekkingskracht
“Het succes van de technologie- en internetbedrijven – veelal met een NASDAQ-notering – neemt exponentieel toe, terwijl bedrijven zoals Makro, Holland Casino, Fiat, Wegener en NRC Handelsblad de top 500 verlaten”, zo licht Incompany toe. Volgens hen behouden of verkrijgen bedrijven die de gang naar online echt goed hebben gemaakt hun aantrekkingskracht. “Simultaan met de nieuwe all time high van de NASDAQ is een versnelling te zien van het tempo waarin technologiespelers de traditionele bedrijven verdringen. In het onderzoek zien we dat stakeholders versneld hun geld op die nieuwe spelers zetten.”

De top tien is nog wel traditioneel te noemen, met Shell, KLM, ING, Philips, Rabobank, Ahold, ASML, Unilever, ABN Amro en KPN. Op zich niet heel verrassend natuurlijk, want deze namen zijn echte powerhouses en zullen niet heel snel uit de top tien verdwijnen. Dat wil niet zeggen dat er niet aan de poort wordt gerammeld door de nieuwere lichting. De online uitdagers kommen de top 500 binnen of stijgen flink door.

Zo is Coolblue nu op plek 58 te vinden, terwijl Zalando op 124 staat. Amazon staat met positie 148 één plekje hoger dan de online krantenkiosk Blendle, terwijl ook Uber (248) en Airbnb (373) het niet onaardig doen. Google blijft Apple in dit onderzoek net iets voor, want de zoekgigant staat op plek 17, terwijl Apple het dit jaar met een 18e positie moet doen.

Top 10 aantrekkingskracht

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten