Copernica: ‘E-mailmarketing biedt nog volop kansen’

Copernica: ‘E-mailmarketing biedt nog volop kansen’

Ondanks de legio mogelijkheden op het gebied van online marketing, blijft e-mailmarketing een van de meest efficiënte kanalen. Mits je het juist inzet natuurlijk. Maar hoe haal je meer uit bestaande klanten? En hoe zorg je ervoor dat je oude klanten weer nieuw leven inblaast? Wij spraken erover met Ralph van den Broeck, marketingmedewerker bij Copernica.

Ralph vertelt dat e-mailmarketing onverminderd populair is. “Critici beweren weleens dat e-mailmarketing dood is, maar wij zien juist het tegenovergestelde. Waar ik het wel mee eens ben, is dat je het moet inzetten zoals het hoort: eerst luisteren naar de klant en dan pas handelen. Stel dat iemand net een tv bij je heeft gekocht, dan is het niet echt tof als je dezelfde tv twee dagen erna via een nieuwsbrief met twintig procent korting aanbiedt. Het gaat erom dat je de e-mails persoonlijk en relevant maakt. In dit geval zou ik bijvoorbeeld een home cinema-set onder de aandacht brengen.”

‘Relevante communicatie is het toverwoord’
Omdat steeds meer webwinkeliers e-mailmarketing inzetten, wordt de inbox meer en meer een plek waar om de aandacht van de consument wordt gestreden. “Persoonlijke communicatie is een must. Natuurlijk kun je iedereen dezelfde mail sturen – bij aanbieders van dagdeals is dit wel doeltreffend – maar over het algemeen werkt het beter om een selectie te maken en zo voor iedere doelgroep een eigen campagne op te zetten. Wijnvoordeel.nl heeft dit principe goed in de vingers. Op basis van het gedrag van hun klanten, beredeneren ze welke wijnen de hoogste koopintentie hebben. Deze wijnen promoten ze vervolgens in een gepersonaliseerde e-mailcampagne.”

Ook met het achtergelaten winkelwagentje, een doorn in het oog van veel webwinkeliers, kan volgens Ralph eenvoudig extra omzet worden behaald. “Deze producten zijn niet voor niets geselecteerd door de klant. De reden waarom de bezoeker afhaakt kan al zijn dat hij afgeleid werd en het vervolgens is vergeten. Door een e-mail te sturen met de inhoud van de achtergebleven winkelwagen kan de conversie zomaar met vijftien tot twintig procent stijgen.”

Overigens hoef je e-mailmarketing niet altijd te gebruiken om de verkoop te stimuleren. “Je kunt het ook inzetten voor het opbouwen of voeden van je relatie. Een aanbieder van kitesurfworkshops gebruikt onze software om de deelnemers per sms te informeren wanneer de workshop vanwege tegenvallende weeromstandigheden niet doorgaat. In dit sms’je zit een link naar het persoonlijke account van de klant, waar hij vervolgens meteen een nieuwe afspraak kan maken.”

Meetbare resultaten
Ralph vertelt dat Copernica ook actief is in België, Duitsland en zelfs India, maar dat de focus op de Nederlandse markt blijft. “Vijf jaar geleden waren er wereldwijd ongeveer honderd e-mailmarketingoplossingen, inmiddels zijn dit er tweeduizend. Het is lastig om daarmee te concurreren. Wij zijn geen consultancybureau. Je kunt het zo zien dat wij het papier leveren en wat erop komt te staan, bepaalt de klant zelf. Beslist.nl gebruikt bijvoorbeeld onze software voor verschillende doeleinden.”

Wanneer we de communicatiemanager van Beslist.nl Simon Kram hiernaar vragen, geeft hij aan de software zowel in te zetten voor de communicatie naar de webwinkelier als de consument. “Voor de communicatie met webwinkeliers maakten we al veelvuldig gebruik van de e-mailsoftware. Inmiddels gebruiken we Copernica ook voor onze consumentennieuwsbrief. Want of het nu gaat om een landelijke mediacampagne of e-mailmarketing, wij willen alle resultaten kunnen meten. De uitkomsten van de e-mailmarketing brengen we zowel via de statistieken van Copernica als via andere analysetools in kaart. Zo zien we precies welke e-mailcampagnes aanslaan en welke niet.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten