Dropshipping, de nieuwe trend?

Dropshipping, de nieuwe trend?

Een trefwoord die vooral bij startende webwinkeliers op het logistieke gebied de laatste tijd veel naar voren komt is dropshipping, oftewel de gehele logistiek van je webwinkel uitbesteden aan een andere partij. Ideaal! Zo kun je slapend rijk worden. Toch?

Kort samengevat wil dropshipping eigenlijk zoveel zeggen als dat niet jij, maar de leverancier of groothandel, direct de producten doorstuurt naar de klant. Op het eerste gezicht heeft het enkel voordelen. Je hoeft niet langer een voorraad bij te houden, je producten gaan niet over datum en je hebt geen restpartijen over. Daarnaast worden bestellingen ook geleverd als jij even met vakantie bent en…. eigenlijk kun je gewoon het hele jaar vakantie houden? Je webwinkel werkt nu vanzelf!

Het klinkt te mooi om waar te zijn en natuurlijk is dat ook zo in dit geval.

Er zijn enkele bedrijven die het dropshippen echt onder de knie hebben en hierop succesvolle businesscases hebben kunnen bouwen. Voor sommigen zal dropshipping dan ook dé oplossing kunnen bieden en als jouw leverancier of groothandel het aanbiedt is het natuurlijk het overwegen waard. Maar het kent ook enkele nadelen.

Juridisch blijf je verantwoordelijk

Ten eerste zitten er juridisch nogal wat haken en ogen aan. Zo ben jij misschien niet fysiek bezig met de pakketjes, je bent hier wel aansprakelijk en verantwoordelijk voor. De klant moet met jou contact op kunnen nemen als het pakket te laat, onjuist of zelfs helemaal niet aankomt. Als de klant ontevreden is en het product terug wil sturen of van garantie gebruik wil maken ben jij de aangewezen partij om dit te bieden. De klant koopt het bij jou en de verkopende partij blijft aansprakelijk. Ook als je het hele product zelf nog nooit gezien hebt.

Soms kun je de schade bij jouw leverancier verhalen.

Als er natuurlijk echt iets mis is met het product, bijvoorbeeld omdat deze tijdens het transport blijkt te zijn stukgegaan, dan kun jij je schade, nadat je dit hebt opgelost of vergoed bij jou klant, later weer verhalen. In dit geval op jouw leverancier die het daarna misschien weer bij de transporterende partij kan verhalen. Dat werkt waarschijnlijk prima als je een goede band hebt met een Nederlands bedrijf maar wordt iets lastiger als je het via Alibaba of ander platform had ingekocht bij een Chinees bedrijf die achteraf toch niet zo’n goede klantenservice biedt.

Dertien in een dozijn

Een ander probleem dat bij dropshipping lijkt te ontstaan is dat het zo gemakkelijk lijkt op deze manier een webwinkel te starten, dat je vaak enorm veel concurrenten hebt met een vergelijkbaar assortiment. Zo zijn er tientallen webwinkels in bijvoorbeeld lingerie gestart nadat een dropshipping aanbieder opeens erg toegankelijk voor starters bleek. Onderscheid je dan maar eens van de rest!

Dropshipping onder grote merken niet populair

Onder de bekendere merken en producenten die zonder dropshipping ook wel grote afnames kunnen realiseren is het niet erg populair. Waarom zouden ze ook? Deze grote fabrikanten krijgen nu grote bestellingen van retailers die alles regelen. Waarom zou je als fabrikant of groothandel dan ook logistiek willen doen? Het logistieke proces is misschien wel het gecompliceerde onderdeel van een webwinkel en als leveranciers ook met groothandels kunnen werken, zullen ze bijna altijd hier de voorkeur voor hebben.

Het logistieke proces dus toch maar zelf doen?

Dat hoeft niet. Zoals eerder gezegd is dropshipping voor sommige bedrijven gewoon wél succesvol. Daarnaast kan het uitbesteden van je logistieke werkzaamheden ook succesvol zijn als niet het extreem lage risico of de gemakkelijke instap je aanspreekt maar als je simpelweg een partner zoekt die sneller en beter de handelingen kan uitvoeren dan jij. Het logistieke proces is een expertise en dus zijn er specialisten in actief.

Er zijn veel specialisten in het logistieke proces actief.

In Nederland zijn er ook veel partijen voor het uitbesteden van de voorraad, het inpakwerk, het bestickeren of labellen en andere randzaken die tijdens het logistieke proces aan de orde komen. Deze partijen profileren zich echter niet als groothandels of dropshippers maar noemen zichzelf fulfilment-bedrijven die ervaren zijn in het uit handen nemen van taken uit het logistieke proces.

Zij zijn eigenlijk met name interessant als je zelf al actief bent met je webwinkel, een groothandel of leverancier gevonden hebt en een eigen assortiment hebt samengesteld. Vervolgens kunnen zij voor jou die voorraad opslaan, het inpakken en bestickeren optimaliseren en de verzending naar en eventueel van je klant automatiseren.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten