Fulfilment

Bij fulfilment heb je het over alle logistieke werkzaamheden en opslag van de voorraad van jouw webshop. Denk aan het orderpicken, inpakken en verzenden van bestellingen. Veel webwinkels besteden e-fulfilment na verloop van tijd uit aan gespecialiseerde bedrijven.

Nieuws over fulfilment

Onze laatste nieuwsberichten over ecommerce fulfilment zijn:

Wat is fulfilment?

Fulfilment omschrijft het logistieke proces nadat er een bestelling binnenkomt. Denk aan het orderpicken van de juiste producten, het inpakken van het artikel in een verzendverpakking en het printen van een verzendlabel. Ook het opslaan van je voorraad en de verzending vallen onder fulfilment-services.

Bij de start regelen de meeste webwinkels het fulfilment-proces zelf. Als de webshop groeit kun je naar een groter magazijn verhuizen. Met de juiste medewerkers, een goede magazijninrichting en een krachtig warehouse management-systeem kun je de orderafhandeling in eigen beheer lang volhouden.

Je kunt het verwerken van orders ook uitbesteden. Voor fulfilment-bedrijven is het de core-business. Ze kunnen het magazijn optimaal inrichten en je bestellingen efficiënt verwerken. De orderafhandeling is vaak geautomatiseerd of zelfs gerobotiseerd. Dit beperkt fouten, kosten en is vaak nog duurzamer ook.

Fulfilment omvat alles wat in het magazijn gebeurt nadat je een bestelling ontvangt.

Koop op het juiste moment de juiste (hoeveelheid) producten in met Optiply. Inkoop- en voorraadbeheersoftware voor je webshop. Vraag een gratis demo aan.

e-fulfilment betekenis: logistieke proces rond de opslag en verzending

Ecommerce fulfilment uitbesteden

Met het uitbesteden van fulfilment geef je alle magazijnwerkzaamheden uit handen. Fulfilment-bedrijven bieden vaak meer dan alleen het fulfilment-proces zelf. Naast de opslag, het orderpicken en verzenden van de bestelling helpt een logistieke partij meestal ook met de retouren of het voorraadbeheer.

Naast logistieke processen regelt een fulfilment partner soms ook klantenservice, marketingtaken en productfotografie. Al blijven de logistieke processen wel de kern. De ondersteuning voor klantenservice is dus vooral gericht op vragen over bijvoorbeeld de levertijd, huidige voorraad of bestelstatus.

Ook voor middelgrote en kleine webshops

logistieke taken in het warehouseEr zijn tientallen fulfilment-bedrijven en het uitbesteden van e-fulfilment is zowel populair onder grote als kleine webshops. Sommigen richten zich op de gehele ecommerce, anderen op een bepaald segment van de markt. Soms zijn de bedrijven in één tak of sector gespecialiseerd.

Zo is Bleckmann gespecialiseerd in de logistieke processen van modeartikelen en BR8 richt zich op producten uit de meubelbranche. Active Ants, Monta en PostNL zijn juist allround actief. Al hebben ze wel een sterke voorkeur voor de wat grotere spelers en snelle groeiers. Er zijn ook bedrijven die webshops met slechts enkele tientallen orders per maand accepteren.

Wil je een betere cut-offtijd, meer flexibiliteit in magazijnruimte en verzenden met alle bekende vervoerders? Active Ants, Huboo en SaleSupply.com bieden fulfilment in Nederland en Europa.

Bedrijven die fulfilment bieden zijn experts in magazijnen inrichten en bestellingen verwerken.

producten in een gerobotiseerd fulfilment-magazijn

Voordelen fulfilment uitbesteden

Als je fulfilment afneemt, heb je geen omkijken meer naar je opslag of webshop-logistiek. Je kunt bij groei eenvoudig opschalen, of een stapje terugdoen als het even minder gaat. Daar hangt een prijskaartje aan, maar door collectieve afspraken kan zo’n logistieke partner goedkoper pakketten versturen.

Verder zijn late cut off-tijden bij partijen als PostNL en DHL mogelijk. Daarnaast kan een logistieke speler  eenvoudiger meerdere bezorgopties realiseren. Denk bijvoorbeeld aan same day delivery, waarbij vervoerders vaak werken met een minimale afname.

Hetzelfde geldt voor het verpakkingsmateriaal, nieuwe apparatuur en efficiënte werkprocessen. Met een geautomatiseerde inpakmachine verstuur je producten in een gepersonaliseerde verpakking zonder opvulmateriaal. Maar met alleen je eigen volumes duurt het lang voor je deze terugverdient.

Los van de machines of indeling van het magazijn biedt e-fulfilment meestal betere magazijnsoftware, professioneler verpakkingsmateriaal en betere tarieven en cut-offtijden, soms zelfs tot middernacht. Daarnaast bieden fulfilment-bedrijven allerlei handige koppelingen met marktplaatsen als Bol.com en Amazon. Je weet dan zeker dat je voldoet aan de voorwaarden van deze platformen rond de levertijd, verpakking en de vervoerders waarmee je mag samenwerken voor de bezorging.

Dankzij grotere volumes biedt fulfilment vaak schaalvoordelen.

Een hoger serviceniveau

voorraadbeheer met meer info rond retouren of hardlopersNaast betere tarieven of flexibiliteit kun je dankzij de volumes van een fulfilmentpartij soms ook je serviceniveau verbeteren.

Met goede software heb je veel meer inzicht in je orders en retouren. Zelf heb je waarschijnlijk wel een goed idee van het aantal retouren per product of wat de hardlopers zijn, maar weet je ook welke producten te lang op voorraad blijven? Een fulfilment-bedrijf kan aangeven wat de omloopsnelheid is van artikelen en wat je ideale voorraad is per product.

Breng je webshop naar een hoger niveau met optimaal voorraadbeheer en realtime fulfilment-rapportage.

Een ander belangrijk voordeel is dat het werk altijd doorgaat. Wanneer je de orderverwerking in eigen beheer doet geven vakanties, ziektes of (naderende) feestdagen vaak stress. Fulfilment-bedrijven kunnen piekmomenten in de orderverwerking opvangen omdat ze de capaciteit hebben om op te schalen.

Nadelen van fulfilment uitbesteden

Het uitbesteden van het logistieke proces brengt uiteraard niet alleen voordelen met zich mee. Met eigen opslagruimte heb je vaak lagere opslagkosten, en heb je volledige controle over het hele proces. Al is het uitbesteden van fulfilment voor snelgroeiende webwinkels soms juist goedkoper dan telkens maar extra magazijnruimte te moeten huren, medewerkers op te leiden of om de software bij te werken.

De nadelen van fulfilment zitten vooral in het feit dat je minder controle op het proces kunt uitoefenen. Natuurlijk is het proces geoptimaliseerd en het is niet dat jij het als webshop-eigenaar zelf beter kan, maar je bent wel beter op de hoogte als je zelf in je eigen magazijn staat. Als een klant bijvoorbeeld belt over een retourzending kun je niet zien of die is binnengekomen, en in welke staat het artikel verkeert.

Fulfilment maakt je bedrijf minder persoonlijk.

Ook heeft een fulfilment-medewerker meestal geen tijd om een handgeschreven kaartje of presentje bij de bestelling te doen. Er zijn fulfilment-bedrijven die zich richten op maatwerk. Maar dit is vaak gebaseerd op productniveau, bijvoorbeeld het versturen van bovengemiddeld grote pakketten.

Persoonlijk producten verpakken en verzenden

Het beste moment om je fulfilment uit te besteden

De voorwaarden die fulfilment-bedrijven stellen aan nieuwe klanten lopen enorm uiteen. Sommige spelers accepteren alleen webwinkeliers die bijvoorbeeld minimaal vijfduizend orders per maand kunnen garanderen. Andere spelers willen vooral zien dat je de potentie hebt om te groeien.

De voorwaarden om klant te worden lopen uiteen.

Je kunt er dus snel beginnen met fulfilment, toch is het vaak beter om de orderverwerking en opslag in het begin zelf te doen. Want door het een tijdje zelf te doen weet je waar de uitdagingen liggen, wat je klanten (niet) waarderen en welke werkzaamheden je wilt uitbesteden. Zodra de webwinkel heeft bewezen dat het potentie heeft is dit voor velen het ideale moment om het uit te besteden.

Wat kost het uitbesteden van fulfilment?

kosten fulfilment uitbestedenDe tarieven van e-fulfilment zijn maatwerk. In de eerste plaats zijn de opslagkosten en de kosten voor de orderverwerking bepalend. Ook de afleversnelheid is belangrijk. Same-day-delivery is bijvoorbeeld een stuk duurder dan next day delivery. Verder speelt het afleveradres een belangrijke rol. Een zending naar Amsterdam is (veel) goedkoper dan een zending naar Antwerpen of Andorra.

Voor een gemiddeld pakket – zonder toeslag voor de grootte of het gewicht – dat de volgende dag moet worden bezorgd in Nederland betaal je bij de meeste fulfilment-bedrijven zo’n zeven euro. Kan je pakket door de brievenbus, dan betaal je hiervoor ongeveer vijf euro. Ben je van plan om ook het buitenland te veroveren, dan kan het geen kwaad om de logistieke kosten goed te bestuderen.

Veelgestelde vragen

Enkele veelgestelde vragen over fulfilment zijn:

Wat is de betekenis van fulfilment?

Fulfilment is de opslag van producten en het gehele logistieke proces dat bij een bestelling komt kijken. Van het orderpicken, inpakken tot het afleveren bij vervoerders.

Wat is het verschil tussen e-fulfilment en dropshipping?

Soms bieden groothandels ook e-fulfilment aan. Veelal hebben ze het dan over dropshipping: je verkoopt dan direct uit de voorraad van je leverancier. Als jij met jouw webshop een bestelling krijgt, regelt je groothandel het inpakwerk en de verzending van het artikel.