Bereid je nu al voor op de feestdagen!

Het lijkt misschien wat raar, het is hartje zomer en de thermometer geeft de laatste weken tropische temperaturen aan, maar toch willen we het hebben over de feestdagen. Want je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen.

De decembermaand is immers traditioneel de drukste maand voor webwinkeliers. Cyber Monday, de maandag na Thanksgiving die elk jaar weer een klapper is voor Amerikaanse webwinkeliers, versloeg in 2009 zijn voorganger uit 2008 en zal ook dit jaar weer records breken. Ook voor Nederlandse webshops. 

Optimaliseer je webwinkel daarom nu om het maximale uit je webshop te halen in de toptijd rond de feestdagen. De kerstmannen kwamen dinsdag al bij elkaar om zich voor te bereiden op Kerst 2010, waarom zouden de online kerstmannen dat dan niet doen?

Maar hoe pak je dat aan? Welke zaken zijn voor nu het belangrijkst om onder handen te nemen?

Performance en usability
Het belangrijkste is natuurlijk je website. Als deze niet optimaal werkt zul je veel kopers die wel de intentie hadden om wat te kopen mislopen, en dat is eeuwig zonde! Zorg dus dat je website voorbereid is op topdrukte en voldoende capaciteit heeft. Internetters worden steeds veeleisender en als ze te lang moeten wachten tot je website geladen is stappen ze binnen een mum van tijd over naar de concurrent.

Let ook op de gebruiksvriendelijkheid van je website. Functioneert alles nog naar behoren en wat zou er nog verbeterd kunnen worden aan je website? Let op het gedrag van je bezoekers en vraag ze wat zij denken dat er nog beter kan. Neem je productomschrijvingen onder handen en kijk eens hoe andere webwinkels het doen.

Testen
Nu is het moment om te testen. Alleen zo kun je erachter komen wat nu echt het beste werkt, en de rustigere zomermaanden lenen zich bij uitstek voor het testen van vernieuwingen. Je wilt immers niet dat al die feestdagenshoppers straks hun aankopen moeten doen op een testversie van je website, kom er daarom nu achter wat het beste werkt voor jouw webshop!

Assortiment
Wil je misschien nog wat veranderen aan je assortiment? Wil je nog nieuwe producten toevoegen die het straks misschien goed kunnen gaan doen? Begin dan nu aan de voorbereidingen. Onderzoek welke producten wel eens succesnummers kunnen worden en begin met het voorbereiden van de inkoop en verkoop ervan.

Zoekmachine optimalisatie
Word je website nog wel goed gevonden in zoekmachines? Wellicht kun je je positie in de zoekresultaten met wat kleine aanpassingen verbeteren, zodat alle cadeaushoppers jouw webshop straks weten te vinden. Bekijk de teksten van je webshop eens kritisch of laat ze onder handen nemen door een expert in zoekmachine optimalisatie.

Email marketing
Ook de marketing die je straks toe gaat passen kun je alvast voorbereiden. Schrijf de teksten voor je nieuwsbrieven alvast zodat je er nog flink aan kunt sleutelen voor ze verzonden moeten worden.

Affiliates
Neem ook je affiliate marketing eens onder de loep. Wellicht kun je samenwerken met interessante andere bedrijven om je conversie te verhogen. Onderzoek welke vergelijkingssites je zouden kunnen helpen of stuur affiliates alvast een kleine attentie om ze bekend te maken met je product. Denk ook aan interessante nieuwe mogelijkheden zoals bijvoorbeeld deelname aan de Webshop Giftcard.

Het valt misschien wat rauw op je dak en we begrijpen dat de meesten van jullie nu liever denken aan zon, zee en strand dan aan Sinterklaas en de Kerstman. Maar een kleine reminder voor het te laat is kan nooit kwaad. Bovendien zijn dit nog maar de hoofdzaken, als je deze zaken nu op orde hebt kun je je later richten op de puntjes op de i, waarmee we later bij je terugkomen!

Je webwinkel alvast nog beter voorbereiden op de feestdagen? Lees onze voorbereidende tips van vorig jaar!

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten