Eerste indruk Ecommerce Amsterdam

eerste indruk ecommerce amsterdamGisteravond was de eerste versie van Ecommerce Amsterdam werkelijk een feit. De verwachtingen vooraf waren hoog en alhoewel critici als wij altijd  genoeg te zeuren hebben, vinden we het een interessant concept en zijn wij zeker benieuwd naar de volgende versie.

Bij een ecommerce-event denk je al snel aan een serie presentaties, mogelijk wat sponsors en vooral veel mannen in nette pakken. En jawel, ook Ecommerce Amsterdam deed hieraan mee. Bijzonder eigenlijk want vooraf werd aangegeven dat dit event in het teken zou staan van het informele netwerken. Toch kwam dit gelukkig ruimschoots aan bod.

Presentaties veelbesproken
Bij presentaties in de branche komen al snel cijfers. Feiten en weetjes. Wat direct opviel aan Ecommerce Amsterdam was dat hier niet de geijkte presentatoren de nieuwste bevindingen stonden te vertellen maar dat hier vooral drie heren vertelden over hun eigen ervaringen uit de praktijk, plus hun eigen visie op de toekomst.

Die toekomst ziet er volgens de heren bijzonder uit! Onder andere Zalando pakt het slecht aan op het gebied van marketing en zal daar straks mee in de problemen komen. iTunes gaat het binnenkort verliezen van bijvoorbeeld Spotify en Google heeft waarschijnlijk nog maar een jaar of twee de zoekmarkt in handen, voordat wij massaal gaan overstappen.

Presentaties over eigen ervaringen maar zeker ook met een kijkje – en mening – naar de toekomst dus. We kunnen ons voorstellen dat je nieuwsgierig raakt naar de onderbouwing want die was er, je had erbij moeten zijn, maar een tegengeluid uit het publiek was er ook. En, heel eerlijk, ook wij waren het niet met alles eens.

Dat bleek een geniale zet te zijn
Tijdens de borrel bleek al snel dat de presentaties een succes waren. Want waar mensen na andere events meestal direct na de presentaties weer naar huis gaan om wat tips direct uit te voeren, ging hier de massa vooral richting de bar om met elkaar deze visies te bespreken. Er werd volop gediscussieerd, genetwerkt en de toekomst van de ecommerce bleek veruit het populairste onderwerp. Met als resultaat dat mensen tot in de late uurtjes, in de meeste gevallen samen met een goed glas bier, bleven plakken.

Voor de organisatie, die tot doel had om een informele netwerkbijeenkomst te realiseren, duidelijk een enorm succes. De eerste resultaten op Twitter blijken positief en na het stiekem kijken op de kaartjes tijdens de evaluatie blijkt dat het overgrote deel voor een volgende editie ook gewoon de portemonnee wil trekken. Geen probleem.

7 februari alweer deel twee
En dus reden om het evenement snel te herhalen. Op 7 februari is deel twee. Wij zijn alvast benieuwd naar het programma  waarbij duidelijk is dat controversiële presentaties passen bij het event en dat de avond informeel mag zijn en om de borrel draait. Hopelijk komen we daar volgende keer dus eerder aan toe en durven we allemaal ons nette pak thuis te laten. Een biertje doen met collega’s. Of in dit geval, met een tiental of mogelijk zelfs honderdtal mensen uit de branche. Daar willen we volgende keer ook weer graag deel van uitmaken.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten