Ecommercerun

De Ecommercerun is in 2012 opgericht door Dirkjan Vis, die het vreemd vond dat er zo veel mensen binnen de ecommerce hardlopen en dit allemaal individueel doen. De Ecommercerun stond bekend als hét sportevent van de branche. In 2018 vond de laatste editie plaats.

Wat was de Ecommercerun precies?

De Ecommercerun begon als een kleinschalig event, waarbij een handjevol renners zich verzamelden op het kantoor van Ecommerce News (destijds nog Webwinkel Weblog). Waar de organisatie de eerste keer nog zelf tosti’s maakte, werden de overige edities gesponsord door Thuisbezorgd. Ook werd het centrale verzamelpunt vanwege het snelgroeiende aantal deelnemers verplaatst naar het Centraal Museum.

Ecommercerun al snel hét event van de branche.

Professionele warming-up en peptalk

Warming-up van Mark Tuitert tijdens EcommercerunIn de Tuinkamer en de aangrenzende tuin konden branchegenoten bijkletsen, netwerken én zich klaarstomen voor de run. Niet alleen de locatie werd professioneler, ook de warming-up kreeg een behoorlijke upgrade. Niemand minder dan Mark Tuitert zette als eerste gastspreker de toon met een inspirerende peptalk en een (iets te) pittige warming-up.

Na de schaatskampioen wist de organisatie Leontien Zijlaard-van Moorsel, Dries Roelvink en Eddy Zoëy te strikken voor een peptalk en warming-up. Ook tijdens het hardlopen konden we rekenen op bemoedigende woorden van de gastsprekers. Vooral Leontien hield menig deelnemer op de been.

6 of 10 kilometer hardlopen over de Maliebaan

In de beginjaren liep elke deelnemer, getraind of ongetraind, standaard 10 kilometer hard. Om de loop toegankelijker te maken, werd het later mogelijk om voor de 6 kilometer te kiezen. Wat echter altijd ongewijzigd bleef, is de locatie.

Ecommercerun-deelnemers waren opvallende verschijning

Al sinds de eerste editie maakte de Ecommercerun deel uit van de Utrechtse Maliebaanloop, die vanwege de weinige bochten bekendstaat als één van de snelste parcours van ons land. Met hun felgekleurde Ecommercerun-shirts waren onze deelnemers hier een opvallende verschijning.

Groepsfoto Ecommercerun 2018

Non-profit event mét luxe uitstraling

Er zijn veel ecommerce-evenementen, maar de Ecommercerun sprong er écht uit. Hoewel het een non-profit event was, vond de organisatie het belangrijk dat het haar gasten nergens aan ontbrak. Daarom werd er gewerkt met (co)sponsoren, zodat de deelnemers de dag konden doorbrengen in luxe en met een goedgevulde maag. Onder meer Beslist.nl, Picqer, Active Ants en Thuisbezorgd verbonden hun naam jarenlang aan de run.

Michel Bruins won drie keer de Ecommercerun.

Organisator Dirkjan Vis en gastspreker Eddy ZoëyOok qua deelnemers konden we rekenen op een trouwe aanhang. Zo waren Bol.com, Buckaroo, WebwinkelKeur, Ginger Payments, Etrias, DHL en MultiSafepay vrijwel elk jaar van de partij. Bol.com viel hierbij het vaakst in de prijzen. Michel Bruins was maar liefst drie keer op een rij de snelste op de 10 kilometer. Van de vrouwen was het Annemarie Smits, projectmanager bij Buckaroo, die twee keer met de winst naar huis ging.